Leren lezen, een vraag

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Chantal
    Moderator

Mijn oudste is nu 5.5 jaar.

Nu is hier op school de regel dat ze voor einde van groep 2 zeker het halve alfabet moeten kennen om naar gr 3 te mogen. Nu zat ze van de week dus in een voorleesboek gewoon woorden uit elkaar te halen. Gister aan de juf gevraagd welke boekjes we het best kunnen gebruiken. Dus ik vandaag bij de bieb wat boekjes gehaald met het idee we zien wel. Kent ze dus gewoon alle letters van deze twee boekjes en maakt van de letters 9vd10 keer t juiste woord weer…

Is dit redelijk normaal? Aangezien ze aan echt lezen in gr 2 nog niet echt tijd besteden?

Ha Chantal,

Bij ons op school is het zo dat mijn collega’s in de kleuterbouw een ‘letter van de week’ hebben. Ze gaan hier met de kinderen mee aan de slag in de vorm van woorden, die beginnen met deze letter, noemen en in een woordweb schrijven, spulletjes mee laten nemen en de letter in een werkboeken overtrekken en naschrijven. Het kan zijn dat dit ook op de school van jouw dochter gebeurt en dat ze zo al veel informatie heeft opgepikt.

Ik heb nog wel wat vragen: Benoemt ze de letters? Legt ze de woorden uit de boekjes na door kijken of kan ze ze ook benoemen? Legt ze ook al nieuwe woorden? Kan ze de woordjes ook al lezen? Maakt ze met de letters ook weer nieuwe woorden? Als ze dit kan en doet, dan is er op dit gebied wel sprake van een voorsprong ten opzichte van haar leeftijdsgenootjes. Ga zeker in gesprek met haar leerkracht en vraag of ze eventueel al met leesmateriaal aan de slag kan. 

Groet, Tineke

Chantal
    Moderator

Nieuwe woorden maken nog niet geloof ik. Wel met bestaande woordjes dus bijv aap. Dan is t echt a a p. Aap. P i p. Pip. Ze snapt  dan bijv nog niet dat pip is sip een zin is. Wat ook niet gek is natuurlijk.

Chantal
    Moderator

Legt ze de woorden uit de boekjes na door kijken of kan ze ze ook benoemen? 

Dit stukje snap ik alleen niet helemaal ":)"

“Legt ze de woorden na (…)”: Jij had het over dat je dochter woorden uit de leesboekjes uit elkaar haalt… ik dacht dat je hiermee bedoelde dat zij ze op een leesplankje letterlijk uit elkaar haalt… Begrijp nu dat je het anders bedoelde.

Laat je dochter lekker rommelen met letters en woorden. Luister naar haar eventuele vraag om ‘meer’. 

Ik zou dat wat je ziet en hoort van je dochter mbt de woorden en de leesboekjes aan haar leerkracht voorleggen en bespreken. Betrek wel je dochter bij dat wat er eventueel besloten wordt.

Chantal
    Moderator

Bedankt voor je antwoorden en input! Gaan het zeker even in de gaten houden. Voor nu eerst even thuis kijken wat ze wilt en doet. Mocht na de kerst blijken dat ze meer wil ga ik het zeker nog eens bij de juf voorleggen! ":)"

Graag gedaan! 

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.