Het Geheim

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

net als wij vraagt ook Laura zich in deze tijd af: hoe vertel ik HET/ maar dat doet ze wel heel geestig!

Lees maar: https://www.babyenkind.nl/het-geheim/

ipi
    Lid

We kijken hier toch echt wel naar met grote mensen gedachten:

Laat ik liever zelf op zijn tere kinderzieltje trappen en hem vertellen dat de werkelijkheid anders is dan dat we hem altijd hebben verteld. Wij, Zijn Ouders, waar hij blindelings op moet kunnen vertrouwen en waarin hij als Ons Kind een rotsvast geloof heeft. Daar gaan we, in n klap van ons voetstuk af. Wat zal onze zoon boos zijn en teleurgesteld. In ons, en in Sinterklaas

Ik weet dat deze gedachten in een column staat dus zwaarder is aangezet, maar zo denken wel heel veel ouders. Volgens mij geeft dat te veel eer aan ons en aan die Sint. Sinterklaas is gewoon een van de vele leugentjes om bestwil en ook bij het ontdekken van andere onwaarheden hebben de kinderen het vertrouwen in ons behouden. Zal dus allemaal wel goedkomen. Hij minder zwaar we het zelf maken hoe minder zwaar het op het kind overkomt.

Ik heb het mijn dochter dus gewoon vertelt toen ze in de speelgoedwinkel haar Sintkadootje stond uit te zoeken.

paula
    Bijdrager

Ik heb veteld dat er vroeger een meneer was die cadeautjes gaf aan kindertjes van ouders die het niet zo breed hadden, toen die man overleed kregen die kindertjes niks mer omdat er niemand was die al die kindertjes van cadeautjes kon voorzien. Toen bedachten de ouders, als we ons eigen kinderen nou een klein cadeautje/lekkers geven dan houden we traditie in ere, toen ik dit vertelde kwam er een grote glimlach op het gezicht van mijn dochter en snapte ze eht helemaal.

Ik heb dit ooit ergens gelezen of het waar is weet ik niet, maar een mooi verhaal vind ik het wel.

Felice
    Sleutelbeheerder

En ipi ??? viel je van je voetstuk :D

Chantal
    Moderator

Hier dus een beetje een soort discussie…

Vriend zegt dat ie het later niet wil vieren als ze de sint echt snapt, want dan “lieg je haar voor”. Ik heb zoiets wij hebben dat plezier ook gehad en zijn er niet minder op geworde :)

Mja nu intussen wel kadootjes kopen terwijl ze het nog niet begrijpt, dus ik denk dat t wel gaat loslopen haha!

ipi, op welke leeftijd heb je haar dat verteld?

Taaipoppetje
    Bijdrager

Hier dus een beetje een soort discussie…

Vriend zegt dat ie het later niet wil vieren als ze de sint echt snapt, want dan “lieg je haar voor”. Ik heb zoiets wij hebben dat plezier ook gehad en zijn er niet minder op geworde :)

Mja nu intussen wel kadootjes kopen terwijl ze het nog niet begrijpt, dus ik denk dat t wel gaat loslopen haha!

ipi, op welke leeftijd heb je haar dat verteld?

dat neemt ie wel heel erg zwaar. het is gewoon een ‘feestdag’ voor kinderen.. ikzelf heb geen sint meegemaakt vroeger en heb echt het idee dat ik die magie als kind heb gemist.

Chantal
    Moderator

Nou psies nikki..

ik win meestal dus dit komt ook wel goed :lol:

of zou die dit niet serieus menen…

ipi
    Lid

En ipi ??? viel je van je voetstuk :D

Keihard eraf gevallen :lol: . Niet dus ze vond het geweldig. Ze was toen bijna 7.

Mijn ervaring is dus als je niet te zwaar aan het verklappen tilt dan tillen kinderen niet te zwaar aan de grote leugen van de ouders. (Of zijn het de kadootjes die iedere leugen accepteren :lol: )

Felice
    Sleutelbeheerder

ik ben het wel met je eens, of ze doen wat mijn zoon deed: tegen de tijd dat sint binnenkomt weer gaan geloven ¨voor de gezelligheid¨

Daisy
    Lid

ik ben het wel met je eens, of ze doen wat mijn zoon deed: tegen de tijd dat sint binnenkomt weer gaan geloven ¨voor de gezelligheid¨

Haha dat deed ik vroeger ook!

Ik kan me niet eens meer herinneren dat het me is verteld vroeger, terwijl ik heel veel sinterklaas herinneringen heb, dus veel indruk heeft het niet gemaakt.

Ik denk zelfs als de kinderen niet meer geloven in sinterklaas, dat we nog een cadeautje doen. Gewoon voor de gezelligheid en de vorm.

noiole
    Lid

Ik heb de oudste twee allebei ergens eind augustus/begin september over het grote geheim verteld. Ruim voor de onrust rondom het feest zelf.

Ik weet niet eens precies hoe het bij de oudste ging, hij had er iig weinig moeite mee en vond het wel heel grappig dat “spel”. En hij kon het wel waarderen dat de ouders de goedheid van de echte Sinterklaas die ooit bestond hadden overgenomen, want die cadeautjes daar ging het toch om. Hij vond het ook wel erg handig dat hij nu wist bij wie hij met zijn precieze wensen moest zijn, haha! Alleen kon deze mama hem gelijk vertellen dat ze door het jaar heen al spulletjes kocht, dus dat niet alles zou krijgen wat hij bedacht ;-)

Bij mijn dochter een jaar later, heb ik haar het verlanglijstje dat het jaar ervoor in haar schoen zat laten zien en gevraagd waar dat zou moeten zijn: Bij Sinterklaas. En toen ik zei dat dat lijstje nu ook bij Sinterklaas is, keek ze me aan en vroeg of ik dat dan was. Ze had waarschijnlijk al wel haar twijfels. (of is heel snel van begrip, hihi)

Het was wel erg leuk om erover verder te fantaseren, gezellig samen op het grote bed. Dat haar jongere broertjes het waarschijnlijk wel spannend zouden vinden en misschien wel bang zouden zijn. Grote lol had ze toen ze bedacht dat ze dan bang zouden zijn voor hun eigen moeder, hahaha.

Ze waren allebei ruim 7,5 toen ik het vertelde en bijna 8 in de decembermaand. Prima leeftijd.

noiole
    Lid

O ja, wel een grappige aanvulling.

Twee jaar geleden geloof ik, was de sleutel van de pakjeskamer kwijt. Die kon tussen de pepernoten terecht gekomen zijn ofzo. (pfff, weet het verhaal niet precies meer) Maar natuurlijk, hoe toevallig, zat er in onze pepernotenpot ook een sleutel tussen de pepernoten. De bedoeling was dat mijn dochter die zou vinden, aangezien de oudste toen inmiddels wist van het GEHEIM. Maar natuurlijk, net toen ik boven was, besloot hij in de pepernotenpot te zoeken en ja hoor… hij vond de sleutel. Gedaan wat er gedaan moest worden (vast in de schoen ’s avonds oid) en afwachten maar….

Een maand of 8 later kwam hij stilletjes naar me toe en fluisterde in mijn oor: “mama, jij had zeker die sleutel in de pepernotenpot gedaan?” Whaha, eurootje was gevallen!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.