Help! Onze tiener rookt

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    K@@T
    Lid

tiener rookt

Onze tiener rookt…..wat nu

Ik heb nooit gerookt en daar ben ik zó blij om.
    Een verslaving minder (want suiker verslaafd ben ik wel namelijk), scheelt een hoop geld en voor je gezondheid nog maar te zwijgen hoe slecht het is.
    Met een overleden vader die een zeer ernstige (erfelijk) vaatziekte had is dat voor mij de beste reden om nooit zo een stink peuk aan te raken.

Wil je als volwassenen roken dan vind ik dat prima. Wie ben ik om daar een oordeel over te hebben?
    Bij ons thuis wordt niet binnen gerookt maar gelukkig is dat tegenwoordig niet meer een Hot Issue. Vrienden en familie die roken ( die nemen trouwens wel meer en meer af doordat mensen gestopt zijn) roken zonder problemen in de tuin.

Maar dan is daar ineens de dag dat je (stief)kind rookt. What the fuck?
    14 jaar en roken. Waarom??
    Ik begrijp het gevoel van erbij willen horen, dingen uitproberen. Maar toch eerlijk gezegd ik ben er zo niet blij mee en ik ben benieuwd hoe jullie hiermee om (zouden) gaan.

Boos worden heeft geen zin dat begrijp ik wel. Dus de rustige manier gekozen om uit te leggen wat het met je kan doen. Waarvan ga je het betalen? Een 14 jarige mag sowieso geen sigaretten zelfstandig kopen. Wij hebben voor nu de stelling dat er in ons huis/tuin of wat dan ook niet door hem gerookt mag worden. Dat wij het niet gaan faciliteren ook.
    Ik begrijp dat wij het niet kunnen tegenhouden maar stimuleren hoeft ook niet.
    En nu komt het !!!! Zijn moeder laat toe dat ze bij hun thuis wel roken en geeft zelfs haar sigaretten aan hem. Het is zo lastig als je als ouders zijnde (en hieronder vallen ook stiefouders) niet op één lijn zitten.

Bijkomend feit is dat deze tiener ADD heeft en deskundige aangegeven dat deze jongeren eerder verslavingsgevoelig zijn. Hij snakt al naar dit soort dingen om uit te proberen dus juist voorzichtigheid is noodzakelijk. Ik heb deze week dit aan zijn moeder proberen uit te leggen. Ook dat hij een voorbeeld is voor zijn jongere broertje (daar had ze nog niet over nagedacht).

De conclusie voor mij is: ik heb geen hekel aan rokende mensen maar wel als mijn kinderen roken.
    Hoe gaan jullie hiermee om?

Groet Kaat

Benieuwd naar meer kronkels/krabbels van mijn hand?
    Op mijn pagina Kaat Krabbelt en Facebook Kaat Krabbelt laat ik je meekijken in mijn leven.

Foto: Pixabay

Felice
    Sleutelbeheerder

een interssant probleem, of eigenlijk problemen!
    Een rokende tiener
    een ADD tiener, die wat verslavingsgevoeliger is dan de gemiddelde tiener
    Twee ouders die niet op een lijn zitten

Wat dat laatste betreft weet ik wel een oplossing:

Je zegt tegen het kind: bij mama mag je wel roken, dat respecteer ik. Hier mag je niet roken. Punt, Uit. Geen Discussie
    Bespreek dat met de moeder in kwestie. Zeg dat je het zonde en jammer vindt dat het kind is gaan roken, maar dat jullie haar niet zullen afvallen in haar aanpak. En dat je van haar verwacht dat zij jullie niet afvalt in jullie aanpak ( daaronder valt ook bv sigaretten  of geld voor sigaretten mee-geven…)

De regel is dat het bij jullie thuis niet mag, dat jullie er geen geld voor geven en geen pakjes gaan kopen. Allemaal zo heerlijk duidelijk en overzichtelijk! Heerlijk voor een kind met ADD.

Ga op je handen zitten, plak je mond dicht met duck-tape. En doe verder NIETS.

Jullie hebben dan een aantal punten in je voordeel:

– je bent super duidelijk
    – je zeurt niet

Dat zou hij op korte termijn wel eens heeeel erg  kunnen gaan waarderen…
    ( want kijk, op een dag vindt moederlief het niet meer leuk, dat haar pakjes zo snel slinken…dan gaat zij zeuren en constant de regels veranderen… wat zal dat kind dan genieten  van de rust bij pappa thuis)Ben ik nu gemeen?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.