Gebarentaal met Lotte en Max

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Idooo
    Lid

Bij het plaatsen van reacties op de stellingen en leuke vraagjes zie ik de teller van mijn aantal posts oplopen. Ineens zit ik op post49 en bedenk ik bijna een mijlpaal te hebben behaald. Post nummer 50. Voor detrouwe reageerders hier misschien niet zo heel bijzonder, ik zie de aantallen soms ver boven de 100 staan, maar laten we eerlijk zijn, een man op dit forumen en dan al 49 posts halen! Om mijn 50-ste post te vieren maar eens bedacht een bijzondere ervaring als vader van een twee- jarige op te typen.

Na de geboorte van onze dochter ontvingen we allerlei bladen, welke wellicht door jullie ook ontvangen zijn. Bladen met handige tips en tools om het ouderschap te vermakkelijken, ervaringen van anderen te lezen en….eigenlijk een gedrukt exemplaar van deze site dus :rolleyes:

In een van deze (door mij vaak omschreven als sekte-)bladen stond een artikel over gebarentaal met je baby. Een baby kan nog niet zeggen wat ze wil, maar is wel leergierig. Dus na het zoeken van gebaren met onze dochter aan de slag gegaan. In het begin zit je kind je appelig aan tekijken als je staat te zwaaien bij de melk of een broodje, maar na een kleine drie maanden begon het gezwaai zijn vruchten af te werpen. Bij het zien van de melk of het broodje zwaaide dochterlief vrolijk mee. Ik vond het een ontroerend moment, we hadden onze dochter aangeleerd zichzelf duidelijk te maken.

Nu we een kleine twee jaar verder zijn, is het aantal gebaren enorm uitgebreid en combineert ze praten met gebaren. Nog leuker is als ik haar niet kan verstaan, ze zich kan verduidelijken met een gebaar en snap ik precies wat dochterlief bedoelt.

Lijkt het je ook leuk om eens te gaan proberen en misschien wel te ervaren wat wij hier nu mee ervaren, kijk eens op de site http://www.lottemax.nl Hier kun je nog meer informatie vinden. (Voor jullie informatie; ik ben op geen enkele manier verbonden met deze site, het is geen reclame-uiting of wat dan ook maar puur een ervaring die ik met jullie wil delen!)

paula
    Bijdrager

Wat leuk om het filmpje te bekijken, mijn nichtje is doof en daarom hebben wij 10 lessen gebarentaal bijgewoond en dat zijn precies de gebaren die in het filmpje voorkomen.Echt de begin gebaren.

Idooo
    Lid

Wij hebben ook een van de dvd’s in huis. Erg leuk om samen met je kind (of in jouw geval je nichtje) te bekijken!

Pallas
    Bijdrager

gaaf idooo! Wat mij echter als eerste in het hoofd schiet: is deze gebarentaal niet een belemmering voor de ontwikkeling van spraak? Of helpt het er juist bij? Wat is jullie ervaring hiermee?

Klaver
    Bijdrager

Ik heb de video’s bekeken, echt geweldig hoor, zeker voor dove kindjes!!

smurfie
    Lid

Het klinkt echt heel interessant, Idooo.

Maar wat ik me dan afvraag: hoe deed jullie kind dat (toen het nog niet kon praten) met andere mensen in de buurt als het wat duidelijk wilde maken? Ik neem aan dat die niet allemaal de gebaren van jullie kind kennen…

Idooo
    Lid

Soms namen we wat gebaren mee op papier, dan konden ze kijken of ze het gebaar herkende. Of wij deden wat voor. Aan de andere kant, als je geen gebaren kent, gaat een kind vanzelf in de modus van op een andere manier aangeven!

Chantal
    Moderator

Klinkt heel interessant..

Wie weet wle handig om bij een evt tweede te gebruiken…

smurfie
    Lid

Ik las net in een oud artikel dat je kind gebarentaal aanleren ook heel verstandig is voor kinderen met het down-syndroom, omdat zij vaak achter lopen qua ontwikkeling en zich op deze manier beter kunnen uiten.

Idooo: hoe zijn jullie er eigenlijk op gekomen op gebarentaal te gaan gebruiken?

Idooo
    Lid

In een van de sektebladen voor jonge ouders of aanstaande ouders stond een artikel over gebarentaal met je baby.Na het lezen een en ander uitgezocht en gaan proberen.

smurfie
    Lid

Haha, zo sektarisch moet het dus vast niet op je zijn overgekomen ;)

Ehh.. doordat mijn leuke laptop veel sneller werkt dan ik wil, heb ik net per ongeluk een post van je verwijderd (in dit topic) :blush: Hoop niet dat je het erg vindt, want ik kan ‘m niet meer terughalen…

lachje
    Lid

Heel leuk, moet ik zeker aan mijn zus laten zien, en tegen volgend weekend als ik langs ga, kan ik mijn metenkind laten verschieten dat ik nu ook gebarentaal kan. (want wil zo graag met haar blijven communiceren, ze is al voor 75% doof)

Idooo
    Lid

Haha, zo sektarisch moet het dus vast niet op je zijn overgekomen ;)

Ehh.. doordat mijn leuke laptop veel sneller werkt dan ik wil, heb ik net per ongeluk een post van je verwijderd (in dit topic) :blush: Hoop niet dat je het erg vindt, want ik kan ‘m niet meer terughalen…

Hmmm, wel handig zo’n laptop, die wil ik wel voor mijn werk ;) Vind het niet erg hoor!

Idooo
    Lid

Heel leuk, moet ik zeker aan mijn zus laten zien, en tegen volgend weekend als ik langs ga, kan ik mijn metenkind laten verschieten dat ik nu ook gebarentaal kan. (want wil zo graag met haar blijven communiceren, ze is al voor 75% doof)

Dat is een leuk idee lachje, dat zal ze zeker leuk vinden!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.