felice blog

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

Ik hecht niet aan spullen.

17, nee 18 jaar woon ik al in dit huis. En dan verzamel je. Ik merkte het toen zoonlief zijn kamer
    uitmestte, die hij al die jaren heeft bewoond. De drie beroemde stapels : bewaren, weggooien, weggeven.

Een klein gedeelte ging mee naar de studentenkamer in Leiden, een ander gedeelte staat in de garage en de rest is…weg.

Het werkt aanstekelijk. Ik besloot de rest van de slaapverdieping ook eens aan te pakken.
    Wat blijkt?
    Van dochterlief staat alles bij elkaar nog 2 verhuisdozen vol in dit huis. Hup, naar je eigen huisje er mee.

Maar dan : mijn eigen zooi, mag er ondanks 3 jaarlijks opruimbeurten ook zijn.

Ik had toch gezegd: nieuwe start? Dan moet ik ook rigoureus door mijn eigen spullen.

En zo sta ik dan met een stapeltje boeken in mijn hand van mijn grootmoeder. Ik bedoel: door mijn
    grootmoeder geschreven. Zij was kinderboek-schrijfster van beroep.
    Haar boeken zijn al 50 jaar niet meer herdrukt. Ze zijn ook gedateerd, ouderwets .

Toen mijn ouders stierven is de grootste verzameling ( wij hebben niet alle boeken ) naar mijn jongste
    zusje gegaan. Alles op een plek, dat vonden we wel handig. Maar mijn andere zusje en ik zijn toch ook maar aan het verzamelen geslagen. Ik het minst fanatiek.

Ik hecht niet aan spullen.

En daar sta ik dan: met die boeken. Ik hecht niet aan spullen, maar wat moet ik er mee?

Ik besluit dat mijn zussen ze mogen verdelen, op twee na. ¨Renzo en Lucia¨ gaat naar dochterlief; ik
    vond de plaatjes altijd zo mooi. En ´De zangers van de prins¨ gaat naar zoonlief. Het speelt in Enkhuizen tijdens de 80-jarige oorlog, waarvan het einde in Leiden nog altijd trouw gevierd wordt.

Passend dus. En het is een van haar betere boeken.

En dan ineens zijn spullen wel de moeite waard: ik overhandig mijn kinderen een stukje van hun
    familiegeschiedenis.
    Om in de boekenkast te zetten.

Pallas
    Bijdrager

mooi, en heel herkenbaar. Ik heb nu de poezie-albums van mijn moeder in de kast staan. Meegekregen van mijn vader, met de opmerking: “wat mot je daar nou mee, die ouwe rijmpies”. Tja pa, oude rijmpjes zijn het zeker, maar wel mama’s oude rijmpjes. Ze staan nu hier in de kast stof te happen, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt ze weg te gooien.

smurfie
    Lid

Mooi geschreven Felice. Ontroerend ook.

Pallas… ondanks dat mijn vader is overleden kan ik toch maar 1 ding zeggen…: mannen…. pffff :P

Felice
    Sleutelbeheerder

dank Smurfie.

en wat deed ik vanavond, ik kroop op het internet om te kijken of ik nog wat van haar boeken kon scoren…..

Voor mijn zussen hoor, dat dan weer wel

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.