felice blog

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

woensdagavond ( laat ) keek ik ¨death with dignity¨. Dat was een programma over de mogelijkheid tot euthanasie in de staat Oregeon in de VS. Samen met Nederland en Zwitserland de enige 3 landen waar het niet verboden is. Net als in Nederland moet je terminaal ziek zijn en het zelf nog kunnen innemen.

De docu volgde een aantal mensen onder wie een moeder van al bijna volwassen kinderen.

Ik ben een weinig sentimenteel mens, maar deze docu heb ik met tranen in de ogen bekeken.

Omdat in mijn familie Alzheimer eigenlijk wel een gegeven is, ben ik altijd bang te dementeren en dat wil ik niet. Maar ik had me eigenlijk nooit verdiept in oud worden met een terminale ziekte.

Ik vond het zo mooi en zo ontroerend hoe mensen naar een einde toe kunnen leven. Een van de hoofdpersonen zei : en we hoeven niet bang te zijn en elkaar aan te kijken, van hoe vaak kunnen we dit nog doen, want dat weten we al, we kunnen gewoon genieten van dit moment.

Ik stel voor dat we nooit meer over euthanasie praten , maar alleen nog maar over : waardig sterven….

woensdagavond ( laat ) keek ik death with dignity. Dat was een programma over de mogelijkheid tot euthanasie in de staat Oregeon in de VS. Samen met Nederland en Zwitserland de enige 3 landen waar het niet verboden is. Net als in Nederland moet je terminaal ziek zijn en het zelf nog kunnen innemen.

De docu volgde een aantal mensen onder wie een moeder van al bijna volwassen kinderen.

Ik ben een weinig sentimenteel mens, maar deze docu heb ik met tranen in de ogen bekeken.

Omdat in mijn familie Alzheimer eigenlijk wel een gegeven is, ben ik altijd bang te dementeren en dat wil ik niet. Maar ik had me eigenlijk nooit verdiept in oud worden met een terminale ziekte.

Ik vond het zo mooi en zo ontroerend hoe mensen naar een einde toe kunnen leven. Een van de hoofdpersonen zei : en we hoeven niet bang te zijn en elkaar aan te kijken, van hoe vaak kunnen we dit nog doen, want dat weten we al, we kunnen gewoon genieten van dit moment.

Ik stel voor dat we nooit meer over euthanasie praten , maar alleen nog maar over : waardig sterven….

Mijn moeder heeft hier voor gekozen (voor zover je van kiezen kan spreken als je doodziek bent en verrekt van de pijn). Ze heeft daarmee ons -haar kinderen- en zichzelf een afschuwelijk einde bespaard. In alle rust.

Taaipoppetje
    Bijdrager

Felice, ik vind het mooi als je zoveel pijn hebt of zoveel lijd.. dat je aan kan tonen dat je echt echt echt niet meer wilt. Je maakt het op die manier voor jezelf ‘makkelijker’ maar ook voor je omstanders..

Ik denk dat hele sterke mensen dit kunnen, vind ik mooi!

Willemien, hoe pijnlijk ook.. ik vind eht mooi dat jij kan zeggen dat ze zichzelf en al haar kinderen een afschuwelijk einde heeft kunnen besparen.. maar jullie hebben vast mooi en waardig afscheid kunnen nemen. Lijkt me prachtig.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.