Dag Sinterklaasje ,daag, daag

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    alina75
    Lid

,,Mam wat doen alle Sinterklaas brieven en tekeningen van vorig jaar op zolder?” vraagt Jade meer teleurgesteld dan verbaasd.

Ze knijpt haar oogjes tot smalle streepjes en tuit haar lippen naar voren. Ze verwacht duidelijk een antwoord van mij. Betrapt beschouw ik wat ik de afgelopen jaren al vreesde. Geloof wankeling en droefheid. Ik voel haar innerlijk worsteling en zie haar zuchtend beetje bij beetje leeg lopen. De onbeschrijfelijke treurigheid is niet te temmen. Ik ken die donkere wolk als geen ander en die zweeft nu op zijn beurt boven mijn dochter haar donkerblonde krullen.

Verdorie ik heb nooit meer aan die brieven gedacht. Waar heb ik ze nou ook alweer verstopt?

,,Eh Jade hoe kom je eigenlijk aan die brieven”? Vraag ik zo verbijsterd mogelijk.

,,Ze lagen tussen mijn oude knuffels” ik snap er helemaal niks meer van zegt ze beduusd.

Pffff Verwijten en standjes over en weer naar de chaotische juffrouw die al 37 in mij woont. In reine komen met haar is onmogelijk en ze zorgt zo nu en dan voor ongezonde spanning. Zoals gewoonlijk laat ze me achter in een overvolle arena. Daar sta ik klaar om verslindert te worden

,,Dan is het toch waar he? Hij bestaat gewoonweg niet. Ze hadden gelijk op school, die meiden spreken de waarheid” zegt ze dramatisch.

[size=”4″],,Mam, nu vraag ik jou, heb jij al die jaren cadeautjes gelegd in mijn schoen? Geef maar toe, ik word heus niet boos.” Mijn keel voelt ineens als de droogte van Sahara, wat ook verklaart waarom de waarheid ergens op mijn stembanden gekleefd blijft hangen. Haar houding gaf tegenstrijdige signalen af waardoor ik als een boksbal tussen de waarheid en de leugen in zweefde. Haar tikkende schoen op de houten vloer wou de waarheid uit mij slaan, maar zo niet haar ogen die zowat smekend op hun knieën lagen om het geloof en droom ongeschonden te laten. Hoe moet ik nou het morele gewin uit dit verzonnen bedrog persen??? [/size]

Ik kniel voor haar neer en pak haar beide handjes vast. Ze laat zich zakken en kijkt me verwachtingsvol aan.

,,Lieve Jade, geloof jij in Sinterklaas? Vraag ik onzekerder dan ik overkom.

,,Met heel mijn hart, nog steeds” maarÂ…..ze zeggen dat een leugen is.”

,,Kijk lieverd, in het leven draait om wat jij voelt diep van binnen. Ze zeggen ook dat God niet bestaat, maar jij voelt en gelooft dat het zo is ongeacht wat anderen van vinden. Kijk je bidt ook elke avond omdat jouw gevoel dat voorschrijft, jij wilt het graag en je voert het uit zonder om over na te denken, omdat het voor jou goed voelt en werkt. Zo werkt dat ook met Sinterklaas, als jij je schoen wilt zetten moet jij dat doen zolang jij dat fijn vindt. ”

,,Ja dat is wel zoÂ….. .Maar hoe zit er nou met die tekeningen?” vraagt ze

,,Ik zou het echt niet weten lieverd. Wat denk jij?”

,,NouÂ…vervolgt ze” ik heb wel zo mijn theorie.

Kijk ik vind dat Sinterklaas moet gaan fuseren, hij is te oud om in zijn eentje de hele bende pieten in gareel te houden. Brieven die niet aankomen, tekeningen laten ze slingeren op zolder als ze weer op het dak moeten klimmen, verkeerde cadeautjesÂ…Â…kijk naar mijn vriendin. Ze vroeg vorige jaar om een hondjeÂ…en wat heeft ze gekregen? NouÂ….Een cavia. ” ze rolt met haar ogen terwijl ze alles opsomt.

Ondertussen heb ik ook zo mijn eigen redenen waarom mijn ogen bijna uit hun kassen vallen. Nogal verbaasd over haar zakelijke instinct vraag ik wat fuseren betekent.

Ze begint te lachen.,, Mooi woord he? Op school geleerd”

,,Fuseren betekent dat twee bedrijven zich samen voegen tot een” Dat wist jij niet he mama”? zegt ze terwijl ze haar veren glad strijkt.

,,Nee dat wist ik niet” lieg ik.

,,En met wie moet Sinterklaas zich fuseren”?

,,Duh met de Kerstman natuurlijkÂ…..wie anders??

,,Ehh ik dacht meer aan de paashaas.” Antwoord ik serieus.

Een paar dagen later zitten we noodgedwongen de Sinterklaas journaal te volgen. Met een blik legt ze ons het zwijgen op. De koffie wordt geruisloos naar binnen gewerkt, de hamster de kamer uitgezet en televisie op standje gehoorgestoord ingeschakeld. Absolute concentratie, Spons Jade zit op het puntje van de stoel met ogen zo groot als schoteltjesÂ…Â…ze absorbeert woordje voor woordje en beeld voor beeldÂ…Â….. en dan gebeurt het ondenkbare. Ze schiet het ineens vol. Ze wringt alles sneller eruit dan in was gekomen .

,,Kijk dat bedoel ik nou. Een paard past toch niet een doos, en al zou het wel passen dan stop je hem er nog niet in. Het is zielig. En dan die pieten zegÂ…kom nouÂ…Â…moet ik dat nou geloven! En die boot? StukÂ….? Nou ik heb ernstig mijn twijfels daaroverÂ….

Ik ben stil. Muisstil!Sta ongeschonden en verlicht mijn koffie weg te slurpen na een spraakmakende ONGELOFELIJKE uitzending.

Dieuwertje! Â….. mijn dank daarvoor. Mijn innerlijke chaotische juffrouw zingt uit volle borstÂ….

Dag Sinterklaasje ..daag..daag ..daaag. !!

smurfie
    Lid

Hahahahahaha wat heb ik hier hartelijk om gelachen! :lol:

Vanaf dat fuseren-gedoe kon je me helemaal opvegen. Wat een eigenwijs opdondertje is dat draakje van jou, Alina ;)

Heerlijk om van mee te mogen genieten :)

Chantal
    Moderator

Hahah, tsja je kind laten weten dat de sint bestaat gaat als vanzelf..

Maar ze dan eens vertellen dat het allemaal “een leugen” is, das ff andere koek :P

alina75
    Lid

Hahahahahaha wat heb ik hier hartelijk om gelachen! :lol:

Vanaf dat fuseren-gedoe kon je me helemaal opvegen. Wat een eigenwijs opdondertje is dat draakje van jou, Alina ;)

Heerlijk om van mee te mogen genieten :)

Hai Smurfje,

Je gelooft het nooit, we noemen haar dus ook ,,het kleine draakje”

Fijn dat je om kon lachen…..

alina75
    Lid

Hahah, tsja je kind laten weten dat de sint bestaat gaat als vanzelf..

Maar ze dan eens vertellen dat het allemaal “een leugen” is, das ff andere koek :P

En dat is lastiger als je denkt, vooral als anderen ongevraagd die taak op zich nemen.

Maar Dieuwertje heeft haar een duw gegeven.hihihi Ze rolt vanzelf op de waarheid af.

Ze is al acht..op een gegeven moment slikt ze niet meer ongekauwd door zonder te vragen hoe het zit.

En toch blijft de nostalgie nog even hangen merk ik…..

Pallas
    Bijdrager

geniet van dit jaartje halve waarheid!

Daisy
    Lid

Wauw, dat jij zo’n slimme tante nog zolang in de sinterklaaswaan hebt kunnen houden haha! En fuseren? Geweldig! :lol:

alina75
    Lid

Wauw, dat jij zo’n slimme tante nog zolang in de sinterklaaswaan hebt kunnen houden haha! En fuseren? Geweldig! :lol:

Nou ik denk dat ”t vorige jaar de eerste barsten kwam in haar sprookje.

Ze probeert voor zichzelf te lijmen wat te lijmen valt….ze zit nog in de ,,ontkenning fase” voor een goed doel.

alina75
    Lid

geniet van dit jaartje halve waarheid!

thanxxx, genieten begon gister middag al toen ik stond te blauwbekken langs de rijnkade. pffffffff

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.