Bewustwording vroeggeboorte

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bianca
    Lid

De afgelopen periode heb ik veel presentaties en interviews gegeven over het onderwerp vroeggeboorte. Dat is altijd spannend! Los van het feit dat het een onderwerp is wat me altijd raakt (en zal blijven raken), ervaren alle ouders een vroeggeboorte anders. Dit maakt het ook lastig om een blog te schrijven of reacties te geven bij een interview, waar iedereen zich in kan herkennen.

Maar ook emoties. Emoties tonen tijdens een interview is niet meer dan menselijk denk ik, het zou vreemd zijn als ik daar mijn verhaal vertel als een robot. Toch hoop ik altijd dat de emoties niet overheersen en dat de boodschap over de diverse optimalisaties (bewustwording, kraamtijd voor zowel de moeder als vader, traject nazorg e.d.) goed naar voren komen.

Tijdens het laatste radio interview ging het op een gegeven moment over bewustwording over vroeggeboorte.

Ik denk dat het heel goed is dat er in Nederland, zonder ouders af te schrikken, meer bekendheid komt over het feit dat een vroeggeboorte plaats kan vinden tussen de drie en negen maanden zwangerschap. Niet zozeer ingaan op de mogelijke effecten, maar meer wat je dan kunt verwachten in het algemeen. Dat er een NICU (Intensive Care voor baby’s) bestaat en dat je in het ergste geval na moet denken over een afscheid. Het is in het algemeen bekend dat de eerste drie maanden van de zwangerschap vaak bepalend is en dit de periode is dat er een miskraam plaats kan vinden. Hoe denken jullie dat we zonder af te schrikken in Nederland kunnen bereiken dat we ouders informeren dat een vroeggeboorte plaats kan vinden tussen de drie en negen maanden zwangerschap? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Felice
    Sleutelbeheerder

wat een goede vraag! En een moeilijke, want het raakt precies dat, wat je als moeder niet wil…
    Maar ik denk dat je gelijk hebt: kennis is “macht” en als je kindje te vroeg geboren wordt, heb je geen tijd meer om die kennis te verzamelen.

Dus zou het goed zijn als kennis van vroeg-geboorte gewoon tot de standaardkennis van ouders-to-be hoort.
    Hoeft niet moeilijk en ingewikkeld: gewoon helder en duidelijk. 
    Ik denk dan: bij de verloskundige, onderdeel van de zwangerschapsgymnastiek.

Gewoon: rustige en duidelijke informatie

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.