belonen of straffen, wanneer wat en bij welk kind?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

daar heb ik op de site eens een artikeltje over geschreven. Moet je altijd belonen? helpt straffen ?

https://www.babyenkind.nl/over-opvoeden-en-meer/jij-als-ouder/straffen-of-belonen/

Taaipoppetje
    Bijdrager

Dat verschilt inderdaad per kind.

Mijn dochter heeft een zacht karakter. Ze is wel wijs en soms bazig, maar wel lief. Als ik zeg: niet doen. Dan doet ze het ook niet. Zij krijgt ook amper straf.. Meestal als ik zeg dat iets niet mag dan luistert ze. Goed gedrag word altijd beloond. Maar wel bijzondere dingen.. Als we bijvoorbeeld een bruiloft hebben en het is er oersaai en ik zou het snappen dat ze gaan gillen maar dat doen ze niet, dan complimenteer ik ze. Vertel ik ze dat ze zich als echte lieve grote kindjes hebben gedragen en ben ik trots op ze. Maar dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn, beloon ik ze niet voor. Je hoeft niet voor alles te worden beloond. Sommige dingen moet je gewoon doen/kunnen.

Mijn zoon is een draak. Daar kan je 100x tegen vertellen dat iets niet mag. Die krijgt dus wel straf omdat het anders niet tot hem doordringt en hij net zo lang doorgaat en mij uitprobeert. Wij hebben dan ook een ‘naughty corner’. En ja, het helpt want meneer vind het heel erg dat hij weg moet en ons niet kan zien, hij staat ook met gezicht naar de muur. Hij word even buitenspel gezet. En.. het werkt!

2 totaal verschillende kinderen dus.

Fiene
    Bijdrager

Hier ook totaal verschillende kinderen. Kind 1 heeft het meest aan straffen…in zijn geval door hem 1 dag alle technologie te verbieden (geen pc, gamen, tablet, gsm) en kind 2 gaat beter met een beloningssysteem (bv. als je vandaag niet je zusje pest mag je een sticker plakken. En als die kaart vol is met stickers dan krijgt hij een kleinigheidje zoals een autootje of een gogo) bij Mint zijn we nog volop aan het ontdekken wat het beste werkt…ik heb niet de indruk dat ze al veel snapt van belonen maar als ze lief is geweest dan prijzen we haar wel de hemel in (dat is natuurlijk ook een vorm van belonen) maar ze kan ook vreselijk ondeugend zijn en dan zet ik haar wel eens voor straf in het hoekje van de bank!

Pallas
    Bijdrager

Wat mij vaak opvalt, is dat de straf of beloning niet in de juiste mate wordt toegepast.

Een snoepje kan een grote beloning zijn, maar als kindlief standaard al 20 snoepjes per dag krijgt, dan is het springen in de plassen veel leuker dan de “beloning” die mams had bedacht van een snoepje krijgen. Daar zou je dan een veel grotere beloning tegenover moeten zetten.

Andersom werkt straffen pas, als het ook echt een straf is. “niet doen” zeggen en vervolgens niet meer op je kind letten, zorgt er dus voor dat je kind leert dat “niet doen” geen straf is, al is het wel zo bedoeld.

Verder doet inderdaad elk kind het het best op zijn eigen manier. Er zijn in principe 4 vormen van leren:

een beloning toedienen, zodat het gewenste gedrag toeneemt (bv: toetje als de kids netjes hun bord hebben leeggegeten)

een beloning wegnemen, zodat het ongewenste gedrag afneemt (bv: gameboy afpakken als kind blijft pesten)

een straf toedienen, zodat het gewenste gedrag toeneemt (bv: kind mag niet mee, als het treuzelt bij het aantrekken van zijn schoenen)

een straf toedienen, zodat het ongewenste gedrag afneemt (bv: kind in de hoek, als het blijft pesten).

Elke situatie vraagt om een andere aanpak, net als dat elk kind vraagt om een andere aanpak. En dat houdt opvoeden nou zo leuk ;-)

Chantal
    Moderator

Ik ben benieuwd wat hier straks het beste gaat werken..

Op het moment is afleiding de grootste hulp :P

Klaver
    Bijdrager

Bij Justin werkt een beloning wegnemen heel erg goed…….zodra hij ongewenst verdrag vertoont, mag hij van ons een dag niet op de Wii en geloof me, dat vind hij verschrikkelijk.

Samira is een pittig dametje met een sterke eigen willetje….als zij ongewenst verdrag vertoont, werkt het toedienen van straf erg goed bij haar. Dan gaat ze of in de gang op de trap zitten of we zeggen dat ze dit of dat niet mag als ze zus of zo niet doet.

Daisy
    Lid

Hier helpt gewoon niks, mag dat ook? :D

Yara is stronteigenwijs en is totaaaal niet gevoelig voor straffen en belonen.. Die doet gewoon lekker waar ze zin in heeft.

Kortom.. ik ben nog op zoek naar de gebruiksaanwijzing..

Taaipoppetje
    Bijdrager

Hier helpt gewoon niks, mag dat ook? :D

Yara is stronteigenwijs en is totaaaal niet gevoelig voor straffen en belonen.. Die doet gewoon lekker waar ze zin in heeft.

Kortom.. ik ben nog op zoek naar de gebruiksaanwijzing..

natuurlijk is er iets wat helpt. wat het meestal is: volhouden!

waarom zou een naughty corner niet helpen bij yara?

Daisy
    Lid

natuurlijk is er iets wat helpt. wat het meestal is: volhouden!

waarom zou een naughty corner niet helpen bij yara?

hebben we geprobeerd, zelfs met de handjes op de rug, gezicht in de hoek.. Het zal har een zorg wezen. Voor haar de uitgelezen kans om eens lekker te gillen en daarna snauwt ze ons sorry toe, waar ze niks van meent, en gaat verder met haar ongewenste gedrag.

Ik stuur haar meestal gewoon naar boven -ondanks dat het niet helpt-, want meestal krijgt ze straf omdat ze een grote mond heeft. Dan hoef ik haar gegil niet te horen, en kan ik gewoon verder met wat ik aan het doen was

Taaipoppetje
    Bijdrager

hebben we geprobeerd, zelfs met de handjes op de rug, gezicht in de hoek.. Het zal har een zorg wezen. Voor haar de uitgelezen kans om eens lekker te gillen en daarna snauwt ze ons sorry toe, waar ze niks van meent, en gaat verder met haar ongewenste gedrag.

Ik stuur haar meestal gewoon naar boven -ondanks dat het niet helpt-, want meestal krijgt ze straf omdat ze een grote mond heeft. Dan hoef ik haar gegil niet te horen, en kan ik gewoon verder met wat ik aan het doen was

maar dat betekent wel dat ze het blijft doen.. want ze gaat naar boven waar ze lekekr de gang kan gaan toch?

Felice
    Sleutelbeheerder

een aantal opmerkingen heb ik onder dit artikel op de site gezte. natuurlijk heb ik jullie onherkenbaar gemaakt, maar kijk het even na: als je het zo niet wil , haal ik je onmiddelijk weg !

https://www.babyenkind.nl/over-opvoeden-en-meer/jij-als-ouder/straffen-of-belonen/

Pallas
    Bijdrager

Daisy: klinkt alsof Yara de straf wel vervelend vindt (vandaar het krijsen om aandacht) maar de straf niet lang genoeg duurt/wordt volgehouden om echt effect te hebben.

Het doet me denken aan een stukje theorie van mijn opleiding. Daar heet dit gedrag ‘extinction burst’. Het komt erop neer dat het gedrag éérst wat erger zal worden om aandacht te krijgen, voordat het echt effect heeft.

Denk maar aan als je op de fiets voor een stoplicht staat te wachten. Hoe langer je staat te wachten, hoe vaker je op het knopje drukt. En al weet je dondersgoed dat het niet werkt, toch doe je het de volgende keer weer, omdat de vorige keer uiteindelijk na vaak drukken het licht toch groen werd.

Lijkt er dus op dat je een poosje écht die naughty corner moet volhouden. En ja, dat kan echt lang duren, misschien dat ze de eerste dag dan wel een uur in de hoek moet staan. Maar daarna zou die hoek veel sneller gewenst effect moeten hebben.

Maar ik weet het hoor: vanaf de zijlijn is het makkelijk praten, ik kan me heel goed voorstellen dat je haar af en toe gewoon op haar kamer zet, zodat je zelf rust hebt. Jij kent je kind immers het beste!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.