aparte hobbies

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur

nouhou….uit ervaring kan ik zeggen dat lang niet iedereen kan schrijven….

Iedereen kan schrijven, maar het boeiend maken is een tweede. ;)

@ Pallas: het ligt er maar net aan wat voor je werkt (ik heb het nu over schrijven, trouwens). Het is uitproberen. Sommige schrijvers beginnen gewoon en zien wel waar ze uitkomen. Voor mij werkte dat niet, omdat het dan een never ending story wordt. Ik plan het inderdaad van begin tot eind. Ik begin meestal met een plot of een hoofdpersoon en daarna de grote lijnen, andere personages, omgeving, tijdsbestek etc. Daarna de minder grote lijnen en meestal begin ik daarna te schrijven en werk ik van A naar B (gebeurtenis naar gebeurtenis). Vaak krijg ik nieuwe idee tijdens het schrijven, of ik schrijf er een nieuw personage of gebeurtenis in die niet de bedoeling was, waardoor ik weer het n en ander moet omgooien. Bij mijn eerste boek heb ik het plot compleet veranderd, terwijl ik al op 2/3e van het boek zat. Als het af is ga ik pas naar taal en techniek kijken.

Maar als je zoiets doet, moet je geen tijdsbestek er aan plakken wanneer het af ‘moet’ zijn. Mijn langste planning was een jaar, waarna ik in 10 maanden een boek heb geschreven. Maar ik ben nu een half jaar bezig geweest met een boek, waarvan de planning een week was (al ligt het schrijfwerk nu even stil). En bovenal moet je er echt lol in hebben en het niet doen voor een ander of om er rijk van te worden. Schrijf gewoon wat jij leuk vindt. ;)

Met schilderen maak ik meestal eerst een achtergrond. Daarna teken ik altijd een hulplijn om recht te werken, waarna ik de grove lijnen zet en daarna ga ik schilderen. Soms schilder ik 5 of 6 lagen er overheen tot ik het goed vindt. :blij: (Nu ik dit zo terug lees, lijkt mijn manier van schilderen op de manier van schrijven, hahaha!)

Felice
    Sleutelbeheerder

ik schreef musicals. Ik werkte met een plot, die bedacht ik eerst en een vaag idee over karakters en personen. Die ontwikkelde zich vaak to personages terwijl ik schreef

Het is een heel lekkere spanning om achter je pc te kruipen om te kijken hoe het verder gaat met de personen die je zelf in het leven hebt geroepen….

Achter die musicals zat altijd tijddruk : ze moesten tenslotte opgevoerd worden. Ik heb er eens eentje geschreven en ik had het slot nog niet terwijl we al aan het repeteren waren ….en iedereen maar vragen hoe het aflipe en ik maar geheimzinnig doen…

Hahaha! Oh, dat lijkt me vreselijk als het nog niet af is! Is het nog goed gekomen?

dropje
    Lid

schrijven.. lijkt me heerlijk om te kunnen, maar niks voor mij.

Mijn hobbies zijn: taart decoreren, bakken in het algemeen, koken, lezen (doe ik veel te weinig), schilderen (doe ik ook veel te weinig), kraaltjes rijgen/tashangers maken maar dat doe ik bijvoorbeeld als kadootjes, en daar moet dus een gelegenheid voor zijn.

Ik hou er van creatief bezig te zijn, en er mensen blij mee te maken. Heerlijk je kop leeg maken, en een lach ontvangen. Beter kan het niet.

Felice
    Sleutelbeheerder

Hahaha! Oh, dat lijkt me vreselijk als het nog niet af is! Is het nog goed gekomen?

ja zeker, het tweede bedrijf werd druk geoefend, ik vond het slot en schreef dat

ja zeker, het tweede bedrijf werd druk geoefend, ik vond het slot en schreef dat

Knap dat je dat kan, zeg!

Felice
    Sleutelbeheerder

hoezo knap? ik had geen keus. er stonden : 35 acterende scholieren ( tussen de 13 en de 18 ) 7 acterende collegaÅ› 30 zingende scholieren , 5 zingende collegaÅ› , nog een stelletje orkestleden ( ben vergeten hoeveel) en een stel decorbouwers te wachten …..

en ik maar piekeren. Ik had namelijk de helft van de oplossing : namelijk wat de hoofdpersoon NIET zou doen, maar wat dan wel…….

Onder druk presteren vind ik persoonlijk moeilijker dan wanneer je alle tijd hebt. ;)

Nijna
    Deelnemer

En schreef je de liedjes voor de musical ook zelf Felice?

Ben zelf niet zo van de musicals maar heb wel een aantal toneelstukken geschreven en geregiseerd. Degene waar ik het meest trots op ben heb ik samen met mijn beste vriendin van begin (het schrijven) tot het einde (de voorstellingen) en alles wat er tussendoor komt (regiseren, repeteren, bemoeienis met kleding en decor enz.) gedaan. Na bijna een jaar werk hebben we twee dagen in een uitverkocht theater in Veenendaal op de planken gestaan met een groep van zo’n 50 verstandelijk gehandicapten met evenzoveel begeleiding zowel voor als achter de schermen. Wat zou ik dat nog graag eens overdoen…

smurfie
    Lid

Ik hou er van creatief bezig te zijn, en er mensen blij mee te maken. Heerlijk je kop leeg maken, en een lach ontvangen. Beter kan het niet.

Wat een mooie uitspraak, dropje :)

Pallas: vuurspuwen is idd. ook geen alledaagse hobby! Ben je niet een tikkeltje bang om het te gaan proberen?

Felice
    Sleutelbeheerder

Nijna, wat houdt je tegen?? dat soort projecten kan altijd op veel steuen en sympathie rekenen….het lijkt mij een kwestie van het organiseren

Pallas
    Deelnemer

Wat een mooie uitspraak, dropje :)

Pallas: vuurspuwen is idd. ook geen alledaagse hobby! Ben je niet een tikkeltje bang om het te gaan proberen?

nee, lijkt me supercool! Ik hou sowieso wel van dingen die men niet echt van mij verwacht. We oefenen het sproeien altijd met water, pas als dat heel goed gaat, ga je met lampolie sproeien.

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.