Felice

Hoeveel zakgeld geef je?

4 posts in dit topic

spaarvarken.thumb.jpg.16d779a719ac9c23b4

Het is de week van het geld, leuk dus om eens met elkaar te kijken, hoeveel zakgeld we onze kinderen  geven en wat ze daar mee moeten doen.

Geven alle ouders zakgeld?
Ik dacht altijd van wel maar 69 % van de ouders met kinderen tussen de  5 en 11 jaar geeft zakgeld. Ik moet je eerlijk zeggen: ik was daar wel een beetje verbaas over.  In mijn ogen is zakgeld geen luxe, geen extraatje maar is zakgeld er om je kind te leren met geld om te gaan.

Iets minder dan de helft van de 5 jarigen krijgt zakgeld , 45 % om precies te zijn.
Dat loopt gedurende de basisschool tijd langzaam om hoog en als de kinderen eenmaal op de middelbare school zitten, dan geeft inmiddels 80% van de ouders zakgeld.

Hoeveel zakgeld geef je een kind.

Laat je door niks en niemand gek maken: je geeft wat jij kan missen. Je hoeft  geen rare toeren uit te halen om je kind van zakgeld te kunnen voorzien. Maar let wel: zakgeld is ook leergeld. Dus in de afweging hoe veel zakgeld je geeft, moet je ook laten meewegen hoe zelfstandig jouw kind al met geld kan omgaan. En hoeveel tijd je wil besteden aan hem te leren met geld om te gaan.

Je kan bijvoorbeeld je kind een bedrag aan zakgeld geven waarvan je wil dat de helft in de spaarpot gestopt wordt voor een doel dat je vooraf samen hebt vastgesteld.
In vakanties gaf ik de kinderen altijd een klein bedragje per dag: goed voor 1 ijsbolletje. Dat spaarden ze fijn 3 dagen op, om dan heerlijk veel ijs te gaan eten! Zo leer je ze wel sparen!

Wat zegt het Nibud over zakgeld geven ?
Het Nibud zegt natuurlijk nooit hoeveel zakgeld j e moet  geven, maar heeft wel interessante suggesties, zoals wanneer je zakgeld als pretgeld geeft, dan mag het behoorlijk lager zijn dat wanneer het ook leergeld is.

Bekijk de tabel van he Nibud eens. Dit is de tabel van het pretgeld en het is natuurlijk een gemiddelde

leeftijd

Zakgeldbedrag (per week) in €

* 5 jaar

0,50

* 6 jaar

1 – 2

* 7 jaar

1 -2

♦ 8 jaar

1 – 2

♦ 9 jaar

1,20 – 2

♦ 10 jaar

1,70 – 2

♦ 11 jaar

2 – 2,30

Bron : Bron:
* Nibud Kinderonderzoek 2013
♦ Junior monitor 2016 (Wijzer in Geldzaken)

Zitten jullie kinderen hier ver van af? Als je niet alleen pret geld geeft, wat verwacht je dan dat je kind zelf betaalt?

Wij zijn met de oudste begonnen toen ze acht jaar was. Ze krijgt 1 euro per week. Ik vind het krijgen van zakgeld goed omdat ze leren om te gaan met geld. Ook daarin laten we ze een beetje vrij. Ze kunnen hun zakgeld direct uitgeven, maar als je echt iets wilt dat meer kost.. dan zal je toch echt moeten sparen. Dat is de boodschap die we ze meegeven, maar ook laten ervaren. In het begin gaf ze die euro direct uit.. en langzaam ziet ze in dat het niet handig is als je iets wilt dat meer kost. 

1 person likes this

Hier krijgen ze alle 3 iedere vrijdag een euro.........dat geld gaat dan direct in hun spaarpot. Die zit inmiddels aardig vol, mochten de oudste 2 echt iets willen wat wat duurder kost, dan kunnen ze dan geld uit hun spaarpot halen. Ik vind het ook belangrijk om de kids te leren dat niet alles aan komt waaien en ze ook ergens voor moeten sparen.

Ik hanteer de regel 0,20 per levensjaar. Marten krijgt sinds zijn 5e verjaardag zakgeld dus iedere week een euro. Gaat allemaal de spaarpot in, hij heeft nog niet zo door dat je er ook iets voor kan kopen maar vind het prachtig om echte centjes te krijgen en die in zijn spaarpot te stoppen.

maak een account om mee te kunnen praten

je moet lid zijn om te kunnen reagerer

maak een account

word lid

registreer!

registreer

heb je al een account? log in

word nu lid