Zwanger worden

Dieet voor gezonde papa's to be

  • Als papa to be, maakt het uit wat ik eet en drink?
  • Wat is een gezond dieet voor een papa to be?
  • Welke voedingsstoffen zouden mijn vruchtbaarheid kunnen verbeteren
  • Hoe zit het met mijn gewicht?
  • Zou ik moeten minderen met caffeïne?
  • En hoe zit het met alcohol?

 

Als papa to be, maakt het uit wat ik eet en drink?

Wat je eet kan van invloed zijn op de kwaliteit van je sperma. Dus het is logisch dat ook jouw etenskeuzes een rol spelen in jullie mogelijkheid om zwanger te raken.

 

Ongeveer 1 op de 20 mannen heeft te maken met verminderde vruchtbaarheid. Dit betekent dat het langer dan gewoonlijk duurt voordat zij zwanger is. Als het om vruchtbaarheidsproblemen gaat, wordt er geschat dat:

  • 30 procent te herleiden is tot de man
  • 35 procent wordt toegeschreven aan de vrouw
  • 20 procent een combinatie is van beiden
  • 15 procent niet verklaard kan worden

As je vruchtbaarheidsproblemen hebt, kan een dieet één van de factoren zijn die kunnen bijdragen aan de oplossing. Als je slechte eetgewoontes hebt en je drinkt flink, kan zowel de kwaliteit als de kwantiteit van je sperma verminderen. Dit zal bevruchting moeilijker maken. Een gezond eetpatroon zou dit kunnen verbeteren.

Wat is een gezond dieet voor een papa to be?

Jouw dieet zou net zo uitgebalanceerd, gevarieerd en voedzaam moeten zijn als dat van de moeder in spé. Eet een ruime sortering van alle soorten voedsel uit de verschillende voedselgroepen. Dit betekent:

  • Veel volkoren zetmeelproducten (koolhydraten)
  • Wat eiwitten (mager vlees, vis en peulvruchten)
  • Wat magere melkproducten (zoals halfvolle melk en yoghurt)
  • Veel groenten en fruit

Controleer of je de juiste balans in je voeding hebt met de 'schijf van vijf'. Als je deze richtlijn volgt, zorg je ervoor dat je de voedingsstoffen binnenkrijgt die je vruchtbaarheid kunnen helpen verbeteren.

Welke voedingsstoffen zouden mijn vruchtbaarheid kunnen verbeteren?

Sommige vitaminen en mineralen kunnen een rol spelen in de bevruchting. Hier is echter niet veel bewijs voor, dus de beste manier om deze voedingsstoffen binnen te krijgen is door middel van je voedsel.

  Zink en selenium

Zowel zink als selenium spelen een belangrijke rol bij de bevruchting. Lage zink- en seleniumwaarden worden gekoppeld aan slechte spermakwaliteit en een verminderde beweeglijkheid van het sperma. Seleniumsupplementen zouden de kwaliteit van het sperma kunnen verbeteren, maar deskundigen zijn niet zeker van de juiste dosering.

 Goede voedselbronnen voor zink zijn bijvoorbeeld mager gehakt, bruine bonen en kip. Ook brazilnoten, brood, vis, vlees en eieren zijn rijk aan selenium.

Vitamine D

Een onderzoek heeft een mogelijke link gelegd tussen de hoeveelheid vitamine D en de beweeglijkheid van sperma. De conclusie van dit onderzoek was, dat mannen met een te laag vitamine D gehalte, minder beweeglijk sperma hadden. Maar meer onderzoek is nodig.

 Ons lichaam maakt vitamine D aan als reactie op zonlicht. Ook via voedsel kunnen we vitamine D opnemen, onder andere door vette vis en met vitamine D verrijkt voedsel, zoals margarine en sommige ontbijtgranen.

 Folaat

Folaat (vitamine B9) is voor mannen van belang om gezond sperma te maken. Het is de natuurlijk voorkomende vorm van foliumzuur. Er is een kleine hoeveelheid bewijs dat een dieet rijk aan folaat meer sperma oplevert. Je hoeft als aanstaande vader geen foliumzuur supplementen te nemen, maar het kan geen kwaad om veel folaat-rijke voeding te eten.

 

Folaat-rijk zijn bijvoorbeeld groene groenten zoals broccoli, spinazie en spruitjes. Het zit ook in peulvruchten, aardappels en sinaasappels. Dus een aardappel in de schil met bruine bonen of verse spinazie is een goede manier om meer folaat binnen te krijgen.

Antioxidanten

Antioxidanten kunnen de kwaliteit van sperma verbeteren door de hoeveelheid vrije radicalen te verminderen, die het membraan kunnen beschadigen. Uit sommige onderzoeken blijkt, dat mannen die weinig antioxidanten namen, een mindere kwaliteit sperma hadden.

Antioxidant vitamines zijn onder andere vitamine C en E en betacaroteen, een vorm van vitamine A.

 Het eten van veel verschillende soorten fruit en groenten zal je voldoende anitoxidanten opleveren. Je kunt bijvoorbeeld appels of druiven meenemen naar je werk.

 Er is zelfs bewijs dat, als zwanger worden langer duurt, je voordeel kan hebben bij antioxidant-supplementen. Dit kan de kans op zwangerschap, én de kans dat je partner de zwangerschap uitdraagt, verhogen. Er is echter meer onderzoek nodig op het vlak van mannelijke vruchtbaarheid en supplementen om een duidelijker advies te kunnen geven.

Overleg met je arts voor je supplementen gaat nemen.

 

Hoe zit het met mijn gewicht?

Een gezond gewicht is essentieel voor een goede kwaliteit sperma. Je kunt dit bereiken door een gezond, uitgebalanceerd dieet en voldoende beweging.

 Overgewicht kan de kwaliteit van sperma en de kans op bevruchting beïnvloeden. Dit effect is het grootst bij mannen die een body mass index (BMI) van 30 of hoger hebben.

Zou ik moeten minderen met caffeïne?

Het is prima om koffie en thee te blijven drinken. Er is geen overtuigend bewijs dat caffeïne je vruchtbaarheid als papa to be kan beïnvloeden. Een onderzoek onder stellen die een IVF-behandeling ondergingen wees uit dat caffeïne geen effect had op de werking van de IVF. Caffeïne zou zelfs de beweeglijkheid van het sperma kunnen verbeteren, hoewel er meer onderzoek nodig is om direct effect op de vruchtbaarheid vast te kunnen stellen.

Onderzoeken onder vruchtbare en onvruchtbare mannen die vaak en veel caffeïne dronken lieten een grotere beweeglijkheid van het sperma zien dan bij mannen die dit niet deden.

En hoe zit het met alcohol?

Het is een goed idee om alcohol te minderen (als je regelmatig drinkt), als je je kansen op bevruchting wilt verbeteren. Er is geen bewijs dat matig drinken (tot 3 à 4 'units' alcohol per dag) je vruchtbaarheid beïnvloed. Maar je onderschat snel hoeveel je drinkt.

 Deskundigen zijn het erover eens dat overmatig drinken de kwaliteit van je sperma aantast.

Overmatige consumptie van alcohol beïnvloed je hormoonspiegels, in het bijzonder je testosteronspiegel. Het beïnvloed ook de mogelijkheid van de testikels om sperma goed te laten rijpen. Dit leidt tot minder sperma en abnormaal sperma.

Kortom, als je jezelf toelegt op een paar maanden gezond leven en eten en een veilige leefstijl, ben je in een topconditie om een goede vader voor je kind te kunnen zijn.

lees ook : mannen hoeven niet als monniken te leven