zwanger worden

voeding met B11

Foliumzuur en zwangerschap

Je kunt al voor de bevruchting beginnen met het klaar maken van je lichaam voor de zwangerschap door foliumzuur te slikken.

Vitamine B11 en foliumzuur is hetzelfde. Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de deling van cellen en bevordert de aanmaak van rode bloedcellen en het DNA in ons lichaam. Te weinig foliumzuur in het lichaam van de moeder verhoogt de kans op een open ruggetje. En voorkomen is in dit geval heel gemakkelijk. Zorg dat je voordat je zwanger wordt voldoende foliumzuur binnenkrijgt uit voeding of met hulp van pillen.

Vitamine B11 heeft een beetje hulp nodig

Vitamine B bestaat uit acht vitamines (het vitamine B-complex), die allemaal samenwerken. Ze fungeren het beste als de hele familie bij elkaar is. En vitamine B11 heeft daarbij het liefst de hulp van vitamine B12. Als je tijdens de zwangerschap tabletten slikt waar echt alleen vitamine B11 in zit kun je dat dus het beste combineren met voedsel waar 'hulpjes' inzitten.. Maar blijf vooral gevarieerd eten!

Waar zit vitamine B11 in?

Natuurlijke bronnen van vitamine B11 zijn onder andere: bladgroenten, eieren, linzen, rijst, brood, tarwekiemen, peulvruchten, lever, niertjes, bananen, sinaasappelen, perziken, spinazie, bonen, broccoli, aardbeien, mandarijn, aardappels, brood, kaas, zonnebloempitten en papaja.

 

lees ook: zwanger worden? walnoten eten