fbpx

8 Tips die geheid helpen bij constipatie in je zwangerschap

7 januari 2019| by: Felice Veenman |287 Views|0 Comments
8 Tips die geheid helpen bij constipatie in je zwangerschap

Het behoort tot die dingen waar we liever niet over praten: constipatie als je zwanger bent.
Dat is ook begrijpelijk, het is ook gewoon geen fris praatje: dat je een kwartier op het toilet moet doorbrengen, persend en kreunend, lang voor je maar aan de bevalling moet denken.

Hoe kom je aan die verstoppingen?

Het eenvoudige antwoord is: door je zwangerschap. Want in je zwangerschap veranderen je hormonen. Je produceert meer progesteron, waardoor je spieren zich ontspannen….ook die van je darmen dus…
Bovendien ben je in je zwangerschap ( en zeker in het begin van je zwangerschap ) vaak moe en dus beweeg je minder. Minder ( te weinig) bewegen zorgt voor…juist ja. Verstoppingen.
Als je zwangerschap vordert gaat beeb dus meer ruimte innemen en komen je darmen wat in de verdrukking: ook niet echt bevorderlijk voor je stoelgang.
Kortom, constipatie en zwangerschap gaan hand in hand.

constipatie

Is het gevaarlijk?

Nee dat verstopt zitten is vooral enorm vervelend en lichtelijk gênant. Het kan leiden tot aambeien, ook niet gevaarlijk, maar heel vervelend ( en de krengen gaan bijna niet weg..)

8 tips die helpen bij constipatie

1 ) Drink water !

2) Zorg voor voldoende vezels in je voeding! Echt wordt een etiketten expert en bestudeer brood, pasta, ontbijtgranen op de hoeveelheid vezels die ze je bieden!
eet ook regelmatig bonen en linzen

3) Eet vaker een beetje! Dus neem een deel van je ontbijt mee, en eet dat om 11 uur, hou een deel van je lunch apart en eet die om 4 uur. Steeds een beetje voedsel verwerken is makkelijker voor je darmen.

4) Niet genoeg bewegen is ook dodelijk dus probeer dat wel te doen. Neem vaker de trap, ga op de fiets…verzin van alles aan beweging wat je nog wel kan.

5) Laat hubby je onderrug masseren. Daarbij moet hij als het ware met een zwaaiende beweging naar onder masseren

6 ) Ga direct als je uit bed bent naar het toilet en doe dat ook een half uur na de maaltijd, dat zijn de momenten waarop je darmen het meest actief zijn.

7 ) Ga direct als je MOET en hou het niet op!

8) Laat de zwaartekracht je helpen: leun niet VOORover, daarmee blokkeer je als het ware je darmen, maar ACHTERover. Zo maak je de weg vrij voor je darmen.
Dit doe je het handigst door “iets” te hebben waar je je voeten op kan zetten. N mijn geval werkte de postcodegids prima

constipatitie

 

 

22
Avatar

Felice Veenman, eigenaar van BabyenKind, leuk dat je me leest !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *