Ga naar inhoud

Foto

Otrivin Tijdens De Zwangerschap?

• Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Marisca

Marisca
  • Leden
  • 237 Posts:
  • Situatie:ik ben moeder

Gepost 12 januari 2010 - 12:18

Ik ben ontzettend verkouden en heb keelpijn.
Van mijn eigen verloskundige heb ik het advies gekregen om veel honing te drinken in de thee en voor de pijn een paracetamol te gebruiken.
Nu is echter ook mijn neus helemaal verstopt en in de bijsluiter van de otrivin (neusdruppels) staat dat er geen schadelijke effecten bekend zijn, maar alleen in overleg met een arts te gebruiken.
Mag ik het wel of niet gebruiken en zijn er eventueel nog andere huismiddeltjes, waardoor mijn neus open blijft.
Ik ben 's nachts er heel vaak wakker van en daarmee stap ik weer heel moe mijn bed uit.
Wat is wijsheid???
Marisca, Mama van Julian*(30/09/04 - 11/12/2008, Mirthe (27-12-07)en Lieke (18-07-2010.
Ik heb een boek geschreven: Julian, onze kleine held wat medio augustus in de winkel te koop is. www.julianonzekleineheld.blogspot.com

#2 Marieke

Marieke

Verloskundige

• Professionals
  • 236 Posts:
  • Situatie:Geen informatie

Gepost 13 januari 2010 - 20:02

Dag Marisca,

Otrivin of huismerken neusspray die xylometazoline bevatten mag je gebruiken in de zwangerschap mits:

- je normaal gezond bent
- je niet langer dan een week de neusspray gebruikt
- je daarbij de aanbevolen dosering NIET overschrijdt (liever minder gebruiken dan de max. dosering)
- je niet vaker dan 1x een periode xylometazoline neusspray gebruikt (dus niet bij meerdere verkoudheden telkens een week gebruiken)

Huis-, tuin- en keukentips die (naar mijn mening) goed helpen zijn:

- Gebruik neusspray voor baby's (NaCl 0,9%) dit is een zoutoplossing in de verhouding die je lichaam ook kent, bedoelt om het snot op te lossen;
- Een ui snijden en onder je bed zetten (of op je nachtkastje) wanneer je gaat slapen helpt om je neus open te houden. Gebruik elke nacht een verse ui;
- Snuit je neus bij voorkeur in een warme/vochtige omgeving zoals onder de douche of als je net onder de douche uit komt. Snuit 1 neusgat per keer en zet geen tot weinig kracht. Snuf ook niet te veel (je neus ophalen). Veel snuiten en snuffen kan het snot in je holtes doen ophopen en dan heb je kans dat je een bijholten-ontsteking (sinusoÔtis) krijgt. Niet fijn!
- Verhoog het hoofdeinde iets zodat je wat rechterop slaapt;
- Stomen met je hoofd boven een kom gekookt water en gedroogde kamillebloesem of een zakje kamillethee. Kamille verzacht je neus. Ga niet stomen met menthol en evt andere (etherische) oliŽn, niet alles mag je zomaar in je zwangerschap gebruiken!

Misschien heeft onze forum-apothekersassistente Claire nog tips?
Beterschap in elk geval!

Groet,
-Marieke