Ga naar inhoud

Foto

Adhd

• Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 hilisa

hilisa
  • Leden
  • 1689 Posts:
  • Situatie:ik ben moeder

Gepost 07 december 2009 - 22:49

Hallo allemaal.

Ik vermoed dat mijn zoon van bijna 3 adhd heeft.
Op internet vind ik diverse testen, maar deze zijn allemaal vanaf 4 jaar oud.
Vanaf welke leeftijd is er een diagnose mogelijk?
Mama van 2 jongens.

#2 loes

loes
  • Banned
  • 9358 Posts:
  • Situatie:Geen informatie

Gepost 07 december 2009 - 23:04

Ik meen vanaf een jaar of 4, eerder niet omdat die test's dan onbetrouwbaar zijn.

Houd er ook rekening mee dat als een test met 4 jaar al gedaan is, dat de kans bestaat (kans, dus het hoeft niet!!) dat de diagnose dan later nog bijgesteld moet worden.

Als je een diagnose wilt, zou je het beste als je het vermoeden hebt dat je zoontje ADHD heeft, een afspraak kunnen maken met je huisarts en dan een verwijzing naar een kinderpsychiater kunnen vragen, om zo een juiste diagnose te gaan krijgen.

Veel succes!! :)

#3 barb

barb
  • Leden
  • 803 Posts:

Gepost 07 december 2009 - 23:06

sterker nog, eigenlijk vanaf 6.....maar meestal heb je als ouder wel al eerder door "dat er iets niet klopt" .... Als je dus een vermoeden hebt zou je kunnen beginnen met in ieder geval zoveel mogelijk structuur en duidelijkheid. Rust inbouwen. Dat soort dingen. En vooral, een positieve benadering.
Barb, moeder van 3 kinderen, 1 zoon van okt '98, 1 zoon van sept '03 en 1 dochter van sept '03

#4 silviaatje

silviaatje
  • Leden
  • 16 Posts:

Gepost 13 december 2009 - 00:36

Mijn zoon was 3 toen hij getest werd. Bij onze ggz instelling hebben ze een speciaal team voor kinderen van 0-4 jaar.
Bij hem kwam er ADHD en PDD-nos uit. Januarie wordt hij opnieuw getest.

#5 Yvje

Yvje
  • Leden
  • 2634 Posts:

Gepost 13 december 2009 - 10:31

Bij sommige instellingen kan het wel eerder, maar dan is er inderdaad een speciaal team en wordt het diagnostisch proces regelmatig herhaald tot je kind 6 jaar is.

Veel "gedragingen" zijn ook leeftijdsadequaat en dan is het onderscheid moeilijk te maken.
Doe wat je wilt, kletsen doen ze toch wel

#6 hilisa

hilisa
  • Leden
  • 1689 Posts:

Gepost 15 december 2009 - 21:49

Fijn dat ze het toch nog zo vroeg kunnen 'testen'.
Hij is zo ontzettend druk en oostindisch doof.
Morgen ga ik de huisarts bellen, hopelijk weten dan snel meer.
Mama van 2 jongens.

#7 Yvje

Yvje
  • Leden
  • 2634 Posts:

Gepost 16 december 2009 - 13:15

Fysiek druk heeft niet altijd met ADHD te maken he...... daar is wel wat meer voor nodig.... Als je kind erg druk is kan er ook sprake zijn van een allergie...... vooral voedsel-allergie kan nog wel eens wat onrust in het lijfje geven.....

Is je kind oost-indisch doof.... of hoort hij je echt niet als hij ergens mee bezig is of tv kijkt? Dat is een groot verschil namelijk.... Mijn ADHD'er is soms oost-indisch doof maar dat heeft niets met elkaar te maken..... Soms zit hij ergens zo in" dat hij me echt niet hoort....

#8 hilisa

hilisa
  • Leden
  • 1689 Posts:

Gepost 16 december 2009 - 14:56

Ik weet het ook allemaal niet hoor.
Ik zal mijn best doen om hem te beschrijven.
Hij is erg druk en luidruchtig.
Hij kan niet goed stil zitten zelfs aan tafel om te eten is hij altijd aan het wiebelen of met zijn handen aan het spelen.
Hij houdt niet van kleuren, boekjes lezen, puzzelen. Na 2 minuten is hij het echt zat.
Het lukt hem niet om te lopen na 3 stappen gaat hij toch nog rennen. Lopen is bij hem snel wandelen wat rennen wordt.
Luisteren heeft hij moeite mee, hij kan (kleine) opdrachten maar moeilijk uitvoeren.
Hij wordt heel snel driftig met name als iets niet lukt (bijv zijn schoenen aan doen) of wanneer hij iets niet mag.
Hij schreeuwt heel vaak wel 10 keer op een dag. Vooral als ik een winkel binnenloop en hij zit in de buggy.
Ik kan hem niet zelf laten lopen (probeer het zeker 1 a 2 keer in de week), want hij rent gewoon weg.
Verder is hij een heel vrolijk kind, met een pittig karakter.
We kunnen volgende week bij de huisarts terecht.
Ik weet niet of hij daadwerkelijk adhd heeft, maar denk wel dat er iets is.
Anders ben ik gewoon heel slecht in opvoeden.
Mama van 2 jongens.

#9 hilisa

hilisa
  • Leden
  • 1689 Posts:

Gepost 16 december 2009 - 14:58

Oh ja voedsel allergie kan het niet zijn of hij moet dat later ontwikkeld hebben.
Daar is hij rond zijn 1e verjaardag al op getest.
Wel let ik erop dat hij niet teveel snoept en gezond eet.
Mama van 2 jongens.

#10 Wil70

Wil70
  • Leden
  • 59 Posts:

Gepost 31 december 2009 - 21:14

Ik ben het met Yvje eens , vanaf eem jaar of 6.
Never judge a book by its cover, you never know what’s on the inside.

#11 hilisa

hilisa
  • Leden
  • 1689 Posts:

Gepost 01 januari 2010 - 17:33

De huisarts vond het wel aannemelijk dat mijn zoon adhd heeft,
maar wilde hem ivm zijn leeftijd geen medicijnen geven. En dat
vind ik prima, hij is erg jong om nu al medicijnen te krijgen.
De huisarts heeft me door gestuurd naar een kinderpsycholoog
om handvatten te krijgen over hoe ik hier mee om moet gaan.
Mama van 2 jongens.

#12 Yvje

Yvje
  • Leden
  • 2634 Posts:

Gepost 01 januari 2010 - 19:13

Ik zou een huisarts die zegt nog even geen medicijnen te willen geven ivm leeftijd bij voorbaat niet vertrouwen!
Een huisarts kan en mag geen diagnose stellen! Hoe aannemelijk het ook is volgens hem/haar. Diagnosticeren moet gebeuren door een goede kinderpsychiater die kennis heeft van ADHD.
Zo'n huisarts geeft ADHD de slechte naam die het bij sommigen heeft, als je denkt dat het ADHD is, stop je er een pilletje in en klaar..... kan daar echt zoooooo giftig om worden.
Een huisarts die zegt dat ADHD aannemelijk is maar gezien de leeftijd maar een verwijzing naar een psycholoog geeft om handvatten te krijgen...... moet onmiddelijk terug naar school!!!!!

#13 hilisa

hilisa
  • Leden
  • 1689 Posts:

Gepost 02 januari 2010 - 20:12

Mijn huisarts heeft de diagnose niet gesteld.
Ze vond het alleen aannemelijk aan de hand van mijn verhaal.
Mijn huisarts heeft zelf een zoon met adhd (is bevestigd).
Ze heeft me enkel alleen doorgestuurd naar een kinderpsycholoog
zodat de psycholoog kan zien of zijn gedragsproblemen samenhangen
met adhd of een andere oorzaak hebben zodat we hier beter mee om kunnen gaan.
Mama van 2 jongens.

#14 Yvje

Yvje
  • Leden
  • 2634 Posts:

Gepost 02 januari 2010 - 20:44

Dat klinkt al logischer.... maar je schreef dat ze nog geen medicatie wilde voorschrijven ivm zijn leeftijd.. vandaar mijn felle reactie

#15 hilisa

hilisa
  • Leden
  • 1689 Posts:

Gepost 03 januari 2010 - 11:59

Begrijp ik, vandaar dat ik nog het een en ander nader heb toegelicht.
Ze heeft echter wel gezegd dat ze geen medicijnen wilde geven ivm zijn leeftijd.
Ik heb een boek te leen gekregen van mijn huisarts over adhd en daar herken ik heel veel in.
Ook hoe andere gezinsleven daarop reageren. Ben eigenlijk wel opgelucht dat het niet
geheel aan mij ligt dat mijn zoon zich zo misdraagt.
Mama van 2 jongens.

#16 hilisa

hilisa
  • Leden
  • 1689 Posts:

Gepost 19 juli 2010 - 19:47

Inmiddels is er het een en ander bij mijn zoon onderzocht door een psycholoog.
Hij vindt het nog te vroeg om ADHD of autisme vast te kunnen stellen. Hij sluit het (nog) niet uit.
Hij denkt dat zijn gedragsproblemen voor een deel komen uit frustraties van de 2 operaties die hij heeft gehad op jonge leeftijd (hij heeft toen heel veel pijn gehad door een te lage dosering morfine). Verder denkt de psycholoog dat mijn zoon achtergrond geluid niet kan onderscheiden van voorgrond geluid, alle geluiden komen bij hem even hard binnen. Daardoor slaagt hij wel voor een gehoortest, maar hoort hij ons niet als we hem buiten roepen of als de televisie aan staat. Doordat alles even hard bij hem binnenkomt is het erg druk in zijn hoofd waardoor hij ook druk wordt. Nu we dit weten is er ook een last van zijn schouders gevallen, we begrijpen hem nu beter en dat heeft een positief effect op hem. Op dit moment is het voor hem belangrijk om te zorgen voor voldoende rust en regelmaat. Uit eten gaan of een verjaardag vraagt heel veel van hem en dat zie je meteen terug in zijn gedrag.

Heel verhaal, maar ik ben het kwijt.
Mama van 2 jongens.

#17 Klaver

Klaver
  • Leden
  • 52084 Posts:

Gepost 19 juli 2010 - 21:19

Fijn dat jullie nu in ieder geval meer te weten zijn gekomen.

Natasja, trotse mama van 3 prachtige kids!

E6MJp1.png

zcX4p1.png

LfnQp2.png

#18 MarjoleinT

MarjoleinT
  • Leden
  • 1656 Posts:

Gepost 20 juli 2010 - 23:15

Lijkt me wel fijn dat je nu wat weet en dat je daar dan ook wat rekening mee kan houden. Ik hoop voor je dat het verder allemaal mee zal vallen in de toekomst.
Marjolein

Moeder van Robert (24 juni 2007) en Myrthe (16 oktober 2011).

#19 Yvje

Yvje
  • Leden
  • 2634 Posts:

Gepost 07 augustus 2010 - 10:54

Dat zowel achtergrond als voorgrond geluiden even hard binnenkomen is typisch ADHD.....

Als je je kind wilt "roepen" dan is de handigste manier om hem licht aan te raken en te beginnen met zijn naam, dat trekt toch even de aandacht......

#20 hilisa

hilisa
  • Leden
  • 1689 Posts:

Gepost 07 augustus 2010 - 15:16

Conclusie van de psycholoog is heel hard onderuit getrapt in het ziekenhuis.
We waren daar voor een uitgebreide gehoortest dus ook met achtergrond geluid.
En onze zoon blijkt super goed te kunnen horen.
Zijn driftbuien zijn inmiddels wel verminderd, maar dat komt denk ik doordat hij steeds beter praat. Hij krijgt nog verdere onderzoeken in het ziekenhuis hopelijk krijgen we dan meer duidelijkheid. Het kan namelijk ook 'gewoon' een aandachtsprobleem zijn dat hij niet lijkt te kunnen horen.
Mama van 2 jongens.