Onterecht miljoenen vaccins gekocht
Gepost 26 juli 2010 - 21:52
Adviezen
De minister kreeg zelfs vooraf adviezen om veel minder vaccins te kopen. Ook kon de minister weten dat de meeste vaccins te laat geleverd zouden worden en dus onbruikbaar waren. Maar die adviezen liet hij links liggen.
34 miljoen vaccins
In het voorjaar van 2009 brak in Mexico een griepvirus uit. Virologen waarschuwden al snel voor een pandemie. Om de Mexicaanse griep in te dammen, moest massaal worden gevaccineerd. Nederland kocht maar liefst 2 vaccins voor iedere Nederlander, 34 miljoen vaccins in totaal. Maar 20 miljoen vaccins zijn nooit gebruikt en worden binnenkort vernietigd. Wat dat precies kost, is onduidelijk. Bij de levering kwam het ministerie met de leverancier overeen de prijs geheim te houden. "Dat is gebruikelijk bij dit soort grote aanschaffen op een competitieve markt."
Niet nodig
RTL Nieuws onderzocht waarom de minister van Volksgezondheid ervoor koos om 34 miljoen vaccins te kopen. Uit dit onderzoek blijkt dat hij van te voren is gewaarschuwd dat het niet nodig was om zoveel vaccins te kopen. Bovendien was voor de bestelling van de vaccins al duidelijk dat een groot deel veel te laat geleverd zou worden.
Niet bewezen
In een verslag van een vergadering van het Nederlands Vaccin Instituut staat: "Het is niet bewezen dat de tweede prik echt nodig is" 1 prik zou dus volstaan. 17 miljoen vaccins zouden genoeg moeten zijn om een grote griepuitbraak in Nederland te voorkomen, bevestigt Miquel Ekkelenkamp, arts microbioloog van de universiteit van Utrecht tegen RTL Nieuws.
RIVM waarschuwt
Het ministerie van Volksgezondheid ging met twee fabrikanten in zee: Novartis en Glaxo Smith Kline. Beide bedrijven gaven vooraf aan dat ze de vaccins gefaseerd zouden leveren. Verspreid over een aantal maanden. Het RIVM ziet al vroeg de bui hangen en waarschuwt de minister dat de vaccins te laat geleverd worden, pas na een uitbraak van de Mexicaanse griep. Het RIVM concludeert: "Als het vaccin gefaseerd geleverd wordt, is de verwachte beschermende werking zeer gering. Het is zeer onwaarschijnlijk dat gevaccineerd kan worden voordat de epidemie goed op gang komt."
Blunder
Ondanks die waarschuwingen geeft minister Klink toch opdracht de vaccins aan te schaffen. Bij een topambtenaar van het ministerie van Volksgezondheid gaan de alarmbellen af. Op de officiële nota om tot aanschaf van de vaccins over te gaan, schrijft de topambtenaar: "Minister, de kans is groot dat we met deze maximale aanschaf te veel kopen. Achteraf zal dit niet uit te leggen zijn als die keuze verkeerd blijkt".
RTL Z zendt van dinsdag 27 juli tot en met vrijdag 30 juli een programma uit over het vaccin tegen de Mexicaanse griep. Dit begint om 11:20 uur op RTL 7 en wordt een paar keer per dag uitgezonden
Bron: RTL Nieuws.nl
Volledig artikel: http://www.rtl.nl/(/...nen_vaccins.xml
Gepost 27 juli 2010 - 12:40
ik moet zeggen dat we gewoon goed de griep hebben gehad met 3 dagen koorts en niets ernstigs.
Gepost 28 juli 2010 - 15:51
En door die prik krijg je ook weer weerstand omdat ze toch een beetje van het virus in je spuiten waardoor je antistoffen aanmaakt.
Zonde van het geld, maar ik begrijp het wel. je kan maar beter teveel dan te weinig hebben. Als de griep echt ernstig was geweest had iedereen wel anders gepiept.
Quentin 23-01-08
en uitgerekend op 20-09-10 van een zusje
Gepost 28 juli 2010 - 17:52
Wij vonden dit zwaarder wegen. En onze kinderen zijn gelukkig gezond. Dan maak je de keus iets makkelijker als dat je minder gezonde kinderen hebt denk ik.
Doordat wij de mexicaanse griep hebben gehad hebben wij natuurlijke antistoffen aangemaakt tegen dit virus wat levenslang geldt en beter beschermd mocht dit weer de kop opsteken.
Gepost 28 juli 2010 - 18:18
Nachtuiltje, op 28 juli 2010 - 18:52, zei:
Onze kids zijn ook gezond maar hebben we wel laten inenten toen. De keuze was voor ons ook heel makkelijk hoor, we vonden het virus behoorlijk eng en angstaanjagend, zeker toen er al een aantal doden waren gevallen.
Ik ga er van uit dat mijn kids er later niets aan overhouden.
Gepost 28 juli 2010 - 22:06
Nachtuiltje, op 28 juli 2010 - 18:52, zei:
Wij vonden dit zwaarder wegen. En onze kinderen zijn gelukkig gezond. Dan maak je de keus iets makkelijker als dat je minder gezonde kinderen hebt denk ik.
Dit was voor ons ook de reden dat we ons niet hebben laten inenten. ik kwam er nog extra voor in aanmerking omdat ik in de zorg werk. We hebben allemaal de griep niet gehad. En ben nu zeker blij dat wij het niet gedaan hebben. vooral omdat de griep behoorlijk mild verlopen is. En er sterven ieder jaar mensen aan de "gewone" griep.Alleen komt dit nooit in het nieuws omdat dat niks "bijzonders" is!
Gepost 29 juli 2010 - 21:45
Klaver, op 28 juli 2010 - 19:18, zei:
Niet slim om daar vlekkeloos vanuit te gaan vind ik.
Google maar eens wat voor fouten NL heeft gemaakt met vaccins, ook vrij recent nog.
En idd, net wat Willeke zegt, er sterven (helaas) ook aan de "gewone" griep veel mensen en daar wordt nooit geruchtbaarheid aan gegeven. Vind ik net zo triest.
Gepost 30 juli 2010 - 10:08
Overal zijn voor en tegenstanders van. Iedereen heeft wel een mening en dan moet je op je eigen gevoel afgaan en doen wat jij denkt dat goed voor je kind is.
Je mag daar niemand op mag afrekenen aleen omdat jij vindt dat..... We doen toch allemaal wat het beste is voor ons kind!
Quentin 23-01-08
en uitgerekend op 20-09-10 van een zusje
Gepost 30 juli 2010 - 10:46
Nachtuiltje, op 29 juli 2010 - 22:45, zei:
Google maar eens wat voor fouten NL heeft gemaakt met vaccins, ook vrij recent nog.
En idd, net wat Willeke zegt, er sterven (helaas) ook aan de "gewone" griep veel mensen en daar wordt nooit geruchtbaarheid aan gegeven. Vind ik net zo triest.
Hoezo niet slim?? Er zijn miljoenen die zich hebben laten inenten, het zal daarom heus wel goed getest zijn. Wat als jij of jouw kind er aan overleden was? Dan had ik pas geroepen dat het niet zo slim was geweest om je kind niet in te laten enten.
Gepost 30 juli 2010 - 12:18
l1tje, op 30 juli 2010 - 11:08, zei:
Overal zijn voor en tegenstanders van. Iedereen heeft wel een mening en dan moet je op je eigen gevoel afgaan en doen wat jij denkt dat goed voor je kind is.
Je mag daar niemand op mag afrekenen aleen omdat jij vindt dat..... We doen toch allemaal wat het beste is voor ons kind!
Dat is waar. En ik heb me verdiept in het vaccin opzich. En daar is te weinig op doorgetest.
Ik wil niet op mijn geweten hebben dat mijn kind over x-aantal jaren klachten gaat krijgen als gevolg van dit vaccin.
Dat vond ik zwaarder wegen.
Klaver, op 30 juli 2010 - 11:46, zei:
Ach welnee. Ik heb veel minder vertrouwen in de gevolgen op lange termijn van het vaccin als de bescherming op korte termijn.
De kinderarts van mijn jongste zoon vond het zelfs verstandig dat wij onze kinderen niet gevaccineerd hadden.
Google eens hoeveel artsen en verpleegkundigen zich hebben laten vaccineren.
Daar ga je van schrikken.
En dan eens verder googelen naar de reden waarom. Inderdaad. Het vaccin is onvoldoende doorgetest.
Dus wel de nederlandse bevolking platspuiten door onze doorgedraaide Minister Klink.
Heb je al gegoogeld Klaver naar medische missers in NL op gebied van vaccins Klaver?
Gepost 30 juli 2010 - 17:04
Wij hebben ook in 1e instantie getwijfeld maar ben achteraf blij dat ik mijn kids heb laten inenten. Je doet op dat moment wat je gevoel/verstand je ingeeft en ik vind dat wij de juiste keuze hebben gemaakt op dat moment. Kijk, had ik het van te voren geweten dat de mex. griep redelijk mild zou verlopen, had ik mijn kids niet in laten enten.
Maar ja dat weet je van te voren niet he.
Gepost 30 juli 2010 - 17:09
Klaver, op 30 juli 2010 - 18:04, zei:
Maar ja dat weet je van te voren niet he.
Het hele forum heeft toentertijd lopen twijfelen volgens mij of we wel of niet de kids zouden laten vaccineren tegen de Mex.griep. Dat was nog een hele discussie toen. Vanuit de gehele wereld kwamen er berichten dat honderden mensen dood gingen aan de griep en ook al is dat met normale griep ook, dit leek ernstiger omdat het zo in de media was en werkelijk iedereen, zelfs de politiek ermee bezig was. Wij twijfelden ook erg lang maar kozen toch ervoor om de vaccinatie voor de kleintjes te halen.
Gepost 30 juli 2010 - 17:23
sangirl, op 30 juli 2010 - 18:09, zei:
Klopt idd, er waren toen heel veel leden die twijfelden, dat kan ik me nog heel goed herinneren. Wij hebben dus net als jou heel erg getwijfeld maar toen het steeds dichterbij kwam en het zoveelste dodelijke slachtoffer viel, waren we hier om en hebben we de kids dus laten inenten.
Gepost 30 juli 2010 - 21:08
l1tje, op 30 juli 2010 - 11:08, zei:
Ik heb er nog eens over nagedacht maar er is wel een verschil tussen fouten wat een enkeling of een heel volk betreft.
Minister Klink heeft in deze hele kwestie vele steken laten vallen. En natuurlijk, ook wij waren toen onzeker.
Maar ik snapte gewoonweg niet dat ouders die vaccins klakkeloos vertrouwden.
Ook mijn huisarts zei: vaccineren. Maar heb dit niet gedaan.
De kinderarts zei: Niet doen.
Achteraf bleek, de huisarts kreeg per gegeven injectie een vergoeding.
Op mijn werk werden ook de vaccins gegeven, moesten wij ook doen.
Op het vaccin staat dat het direct na gereedmaken gegeven moet worden, anders moet het weggegooid worden.
Zo hebben wij het ook gedaan op het werk.
In die grote gymzalen bleken alle vaccins al klaargemaakt. Of op de huisartsenpraktijken.
Ik heb zat vraagtekens verzameld.
Maargoed, Minister Klink zelf ook, want hij heeft er hopelijk wel van geleerd.
En alle kinderen onnodig gevaccineerd.
Onvoldoende inzicht, onvoldoende beleidsvorming, onvoldoende onderzoek. Lang leve Nederland.
Gepost 31 juli 2010 - 14:09
Ik heb een link van een radioprogramma waarin een gepromoveerde arts op vaccinatie-gebied haar zorgen uit over het vaccinatie-beleid in NL. Ze gaat bijzonder in op BHK maar ze spreekt ook over het griepvaccin.
Wat er in de vaccin's zit (oa cellen van geaborteerde baby's, ik ben me rot geschrokken)
Die arts benoemt dat gelukkig steeds meer ouders vanuit hun eigen gevoel keuzes maken en niet automatisch meegaan in zulke situaties.
Het is een radio-programma van 1 jaar geleden, dus nog vóór de mex.-griep.
Ze heeft ook een boek geschreven dat ouders alles niet als vanzelfsprekend moeten aannemen, want dat er zeker ook andere belangen achter zitten.
Ik wil echt niemand bang maken of wat dan ook. Enkel wakkerschudden.
Heb nooit 100% vertrouwen in alles wat witte jassen aanheeft of zich minister noemt.
Ga ook zelf op onderzoek uit, dat ben je je kinderen verschuldigd.
Log in
Registreer
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote