Ga naar inhoud

Foto

Wortelkanaalbehandeling/foto's maken

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Klaver

Klaver
  • Leden
  • 46974 Posts:
  • Situatie:ik ben moeder

Gepost 14 maart 2012 - 21:04

Hello!

Even een vraagje hier.

2 weken geleden ging ik naar de tandarts omdat ik zo'n kiespijn had en dacht zelf aan een gaatje ofzo. Helaas konden ze niets vinden en gooiden ze het op de zwangerschap, dat daardoor mijn tandvlees gevoeliger is.

Maar ik heb ondertussen nog steeds kiespijn wat komt en gaat. Het is rechts boven in en als ik 's avonds in bed lig en draai op mijn rechterzij, dan begint het weer enorm pijn te doen. Maar vanavond achter de pc ook, pijn komt en gaat maar is echt vreselijk
:'(

Nu moet ik dinsdag weer terug naar de tandarts, ik denk zelf dat ik een wortelkanaalbehandeling moet onder gaan (heb ik tijdens de zwangerschap van Justin ook gehad).

Nu komt mijn vraag: kunnen ze met testen o.i.d. er achter komen welke kies het is? Foto's mogen ze natuurlijk niet maken omdat ik zwanger ben.

Of heeft er iemand hier wel eens foto's laten maken tijdens de zwangerschap met een loodshirt voor?

Natasja, trotse mama van 3 prachtige kids!

E6MJp1.png

zcX4p1.png

v8yTp1.png

#2 paula

paula
  • Leden
  • 18592 Posts:

Gepost 14 maart 2012 - 21:13

Je hebt toch last van de kies, dan weet je toch welke het is..

#3 ipi

ipi
  • Leden
  • 795 Posts:
  • Situatie:Geen informatie

Gepost 14 maart 2012 - 21:17

ze tikken gewoon op je kies en als je door de grond gaat van de pijn heb je een wortelkanaalontsteking en is gelijk duidelijk welke kies het is.
Ze maken alleen tussendoor foto's om te kijken of die voldoende schoon is gemaakt. Weet niet of die perse nodig is.

Heb wel gehoord dat je het beste de eerste 3 maanden geen foto moet laten maken. De vrucht is dan nog bezig met de celdeling en extra kwetsbaar.

#4 paula

paula
  • Leden
  • 18592 Posts:

Gepost 14 maart 2012 - 21:46

Ik heb van de week een mailtje gekregen over hoe slecht een wortelkanaalbehandeling voor je lichaam is, je zou het nooit meer durven laten doen..
Ik zal eens kijken of ik hem nog heb...

#5 ipi

ipi
  • Leden
  • 795 Posts:

Gepost 14 maart 2012 - 22:43

Ik heb van de week een mailtje gekregen over hoe slecht een wortelkanaalbehandeling voor je lichaam is, je zou het nooit meer durven laten doen..
Ik zal eens kijken of ik hem nog heb...

Blij dat ik er net in de laatste 2 maanden 3 heb laten doen :unsure: :ninja:
Ben wel benieuwd naar dat mailtje

#6 Klaver

Klaver
  • Leden
  • 46974 Posts:

Gepost 15 maart 2012 - 18:17

Je hebt toch last van de kies, dan weet je toch welke het is..

Nee, ik weet niet precies welke kies het is, daarom juist. Het is rechts boven en de 1e of 2e kies, ik kan het niet helemaal goed plaatsen.

Ik denk dat een wortelkanaalbehandeling beter is om te onder gaan, dan te blijven lopen met een bv. een ontstoken wortel. Mijn tandarts zei nl. dat als een baby wat groter is, het de pijn/stress kan voelen van de moeder :(

E6MJp1.png

zcX4p1.png

v8yTp1.png

#7 Chantal

Chantal

moderator

• BABYenKIND Crew
  • 15497 Posts:
  • Ronde nr:5

Gepost 15 maart 2012 - 19:23

Zal geen van beiden goed zijn voor tkleintje... Kiezen tussen twee kwaden dus :)
Succes er mee in elk geval!

Lief kleintje, je hebt ons hart al zo duidelijk geraakt!
Every day I love you more!

#8 Klaver

Klaver
  • Leden
  • 46974 Posts:

Gepost 15 maart 2012 - 20:49

Zal geen van beiden goed zijn voor tkleintje... Kiezen tussen twee kwaden dus :)
Succes er mee in elk geval!

Ja dank je wel!

A.s. dinsdag moet ik terug naar de tandarts, dus zullen we het zien. Verdoving is in ieder geval geen probleem, ze gebruiken een middeltje die gewoon veilig is tijdens zwangerschap.

E6MJp1.png

zcX4p1.png

v8yTp1.png

#9 Chantal

Chantal

moderator

• BABYenKIND Crew
  • 15497 Posts:
  • Ronde nr:5

Gepost 16 maart 2012 - 11:18

Das idd wel fijn!!
Kheb het gelukkig nog niet aan de orde gehad, maar je hoort idd wel vaker dat er voor zwangeren speciale verdovingen zijn :)

Lief kleintje, je hebt ons hart al zo duidelijk geraakt!
Every day I love you more!

#10 paula

paula
  • Leden
  • 18592 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 11:30

Ik heb het mailtje gevonden, wie hem wil lezen moet maar even zijn emailadres per pb sturen.

#11 Klaver

Klaver
  • Leden
  • 46974 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 13:00

Ik heb het mailtje gevonden, wie hem wil lezen moet maar even zijn emailadres per pb sturen.

Mwah, nee ik kies er nu even voor om te mail niet te lezen :lol: Toen ik net zwanger was van Justin kreeg ik ook een wortelkanaalbehandeling en we hebben er niets aan over gehouden ;)

E6MJp1.png

zcX4p1.png

v8yTp1.png

#12 paula

paula
  • Leden
  • 18592 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 13:51

je moet het anders zien...

Daar staat dat als je teen of vinger of ander deel van je lichaam dood het, het wordt geamputeerd, omdat je zo'n dood lichaamsdeel niet bij je kan dragen.
Bij zo'n wortelkanaalbehandeling laten ze wel alles zitten, het heeft te maken met ...wacht ik zal een stuk kopiëren...

ze zeggen hier dat eht beste is om de tand te laten trekken...

#13 paula

paula
  • Leden
  • 18592 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 13:59

Ik wilde de tekst kopiëren en plakken, maar dat lukte niet omdat het heel veel is en het op verschillende bijlages stond, ik heb even gegoogled en vond het stuk op internet dus wie wil kan zelf lezen..

Wat denken jullie???
Zou het zo zijn??

http://www.bewustnie...aalbehandeling/

#14 Klaver

Klaver
  • Leden
  • 46974 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 14:29

Nou ik denk eerlijk gezegd dat het wel mee zal vallen hoor, waarom zouden ze wortelkanaalbehandelingen mogen uitvoeren als het niet veilig zou zijn? Tandartsen gaan hebben regelmatig bijscholing e.d., er is een branchevereninging van tandartsen die hier vast allemaal op toe ziet dat enzo.

Ik maak me in ieder geval niet zo druk :) .......en de tand/kies laten trekken? Dan heb je een gat in je mond? Dat is niet zo fraai gezicht.....of ze moeten er een stiftand/kies er voor in de plaats terug zetten, maar dat zijn dure geintjes!!

Ik heb 1 kroon in mijn mond en die was al erg duur :hmmz:

E6MJp1.png

zcX4p1.png

v8yTp1.png

#15 paula

paula
  • Leden
  • 18592 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 14:34

Het is een onderzoek hè, ik weet niet of het echt zo is, maar ik geloof wel dat het zo kan zijn.
Toevallig heb ik 2 jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad en 1 maand geleden is die kies eruitgetrokken, omdat hij het evengoed niet heeft gered om een brug te kunnen dragen.
Ik krijg over 2 maanden 2 implantaten en daar worden begin volgend jaar 2 kronen opgeplaatst dus dat het een duur geintje is weet ik ;)
Ik heb ook al een brug aan de andere kant en nog een kroon dus eigenlijk zou ik net zo goed een kunstgebitje kunnen nemen :lol:

Toch zou ik denk ik als ik ernstige klachten had of ernstig ziek zou zijn het overwegen om de kies te laten trekken,als ik een wortelkanaalbehandeling gehad had. ik denk dat je op zo'n moment alles aanpakt dus ik vind het zeker goed dat er dit soort onderzoeken zijn.

#16 paula

paula
  • Leden
  • 18592 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 14:36

En over dat ze het anders niet mogen uitvoeren...

Het Des medicijn was ook zogenaamd goed, soms kom je er in een later stadium pas achter dat het op lange termijn gevolgen heeft..

#17 Klaver

Klaver
  • Leden
  • 46974 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 15:52

dus eigenlijk zou ik net zo goed een kunstgebitje kunnen nemen :lol:

Nou idd, je bent hard toe aan een kunstgebit hahahaha :lol: :lol:

Ik wacht maar af wat mijn tandarts dinsdag zegt en eventueel vindt :)

Eerst vanmiddag mijn andere probleem aanpakken en dat is bronchitis. Heb de HA terug gebeld en vanmiddag na half 5 ligt mijn recept klaar bij de apotheek :joepie:

Ben zoooooooo blij dat ik er wat voor krijg, van dat vele hoesten raak je uitgeput en heb er gewoon keelpijn van :(

E6MJp1.png

zcX4p1.png

v8yTp1.png

#18 ipi

ipi
  • Leden
  • 795 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 21:13

In het artikel staat ook het volgende

Tandartsen wordt geleerd om de tanden te trekken, maar je paradontale ligament te laten zitten. Maar, zoals je nu weet, kan dit ligament dienen als broedplaats voor dodelijke bacteriën. De meeste deskundigen die dit hebben bestudeerd adviseren om ook het ligament te verwijderen. Tegelijk met een millimeter van de benige schede, om hiermee het risico van het ontwikkelen van bacteriën in het achtergebleven weefsel drastisch te verminderen.

Dus het alternatief voor een wortelkanaalbehandeling, namelijk het trekken van een kies/ tand is ook niet zondermeer een beter alternatief.

#19 paula

paula
  • Leden
  • 18592 Posts:

Gepost 16 maart 2012 - 21:58

Ja, dan moet je naar een speciale tandarts staat er....

#20 Klaver

Klaver
  • Leden
  • 46974 Posts:

Gepost 17 maart 2012 - 14:02

Ik heb nu 2x een wortelkanaalbehandeling gehad en ze smeren er altijd van dat spul op om te boel te ontsmetten zodat er geen bacterieen in achter blijven.

E6MJp1.png

zcX4p1.png

v8yTp1.png