|
Nationale voorleesdagen Veel voorlezen is belangrijk
Gepost 18 januari 2012 - 09:57
In de kinderboekenweek ben ik als schrijver altijd op pad om scholen te bezoeken. Tijdens de Nationale voorleesdagen ligt de nadruk niet op de schijvers en illustratoren, maar op het voorlezen door ouders en leiding. Dus ik hoef deze week niets te doen.
Elke jaar kiest de Stichting lezen een prentenboek. Dit jaar is dat Mama kwijt.
Van dit prentenboek is ook een app gemaakt voor op de iPad en iPhone.
Op de website http://www.nationalevoorleesdagen.nl/ staat alle informatie. Er staat ook een leuke wedstrijd: je kunt een filmpje insturen waarop je laat zie hoe jij je kind voorleest. Daarmee kun je 20 prentenboeken winnen!
Voorlezen is belangrijk:
- je kind leert goed Nederlands. In boeken wordt vaak betere taal gebruikt, dan in spreektaal.
- kinderen leren nieuwe woorden en begrijpen deze beter door de plaatjes erbij.
- kinderen leren en herkennen via de verhalen emoties en leren hoe je daarmee om kunt gaan. Horen over emoties bij anderen is anders dan zelf meemaken. In boeken is het veiliger om daarmee vertrouwd te raken.
- voorlezen is een rustig moment, bijvoorbeeld voor het slapen gaan.
- kinderen die veel voorgelezen worden, zullen later ook zelf meer lezen.
- het is leuk om met de kinderen nog even door te praten over het verhaal. Of laat het het het verhaal in eigen woorden navertellen. Zo oefenen kinderen spreekvaardigheid en kun je testen of ze het verhaal begrepen hebben.
Wat is jouw favoriete voorleesboek?
Laat het ons weten.
Gepost 18 januari 2012 - 10:03
Maar ben zelf wel altijd een enorme lezer geweest :)
Hier gaan straks ook zeker de nodige kinderboeken i huis komen :joepie:
Gepost 18 januari 2012 - 13:44
Tim's favoriete prenten/voorleesboek is De Minpins van Roald Dahl
het favoriete prentenboek van Seth is Tuesday van David Wiesner
en Mint kan geen genoeg krijgen van de kikker en nijntje boekjes :blij:
mijn favoriete prentenboek op dit moment is Mama kwijt van Chris Haughton, en de Eend, de dood en de tulp is een goede tweede van Wolf Erlbruch
Hij kon nog niet praten maar heeft ons zoveel gezegd...
Gepost 18 januari 2012 - 14:18
Maar nu ben ik wel blij dat de luisterboeken ( die er 10 jaar geleden amper waren ) mijn taak hebben overgenomen..
Hoe dan ook voorlezen: dat mag je niet missen met je kinders. EN als je er niet zo handig in bent, troost je dan met de gedachte: je kind vindt je een superster !!
Gepost 18 januari 2012 - 14:48
De kids vinden het hartstikke leuk en zo gaan ze ook rustig hun bedje in merk ik..
Momenteel lezen we een boek van Geronimo Stilton :blij:
My Stick Family from WiddlyTinks.com
Gepost 18 januari 2012 - 20:22
Ooit de hele serie gekocht bij de Wibra en elke avond word íe voorgelezen, ze praat ze helemaal mee :wub:
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/0/8/1/0/1001004002380180.jpg
Gepost 18 januari 2012 - 22:03
Lauren is wat ouder en zij leest boeken van een heel ander niveau dan de kleuters. Haar favoriete schrijvers zijn Roald Dahl en Annie M.G. Schmidt. Favoriete boeken zijn o.a. De Reuze Perzik, De Tovenaar van Oz, De Fantastische Meneer Vos, Minoes, Alice in Wonderland en nog een paar waar ik nu even niet op kom.
Gepost 18 januari 2012 - 23:16
Die kennis stelde voor om iedere woensdag middag in een schoolvakantie in de winkel een half uurtje voor te lezen, dan kunnen de mama's rustig shoppen en de kinderen worden op een leuke manier bezig gehouden.
Ik vind het zo'n leuk idee!!
Gepost 18 januari 2012 - 23:47
Wij halen bij de bieb 10 boeken. Na 3 weken is Robert er vaak nog lang niet op uitgekeken, dan verlengen we ze via internet en halen dan na 6 weken weer nieuwe. Vanaf de eerst komende keer zal ik Robert ook vragen een boekje voor zijn zusje uit te zoeken. Ze hebben bij ons ook veel baby boekjes, kan hij zijn zusje misschien ook voorlezen. Dat vindt hij geweldig!
Moeder van Robert (24 juni 2007) en Myrthe (16 oktober 2011).
Gepost 19 januari 2012 - 12:10
RianVisser, op 18 januari 2012 - 09:57, zei:
Van dit prentenboek is ook een app gemaakt voor op de iPad en iPhone.
Vanmorgen was ik met Santino naar de bibliotheek voor voorleesontbijt en waar er een voorstelling was en dat ging inderdaad over 'Mama Kwijt'! In dit geval over een baby uil en mama-uil! De kindjes hebben genoten, het was eg druk. Onze peuterspeelzaal was er en een paar andere crèches of peuterspeelzalen. De schrijver van het boek was ook aanwezig.
Gepost 22 januari 2012 - 15:53
Daisy, op 18 januari 2012 - 20:22, zei:
Ooit de hele serie gekocht bij de Wibra en elke avond word íe voorgelezen, ze praat ze helemaal mee :wub:
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/0/8/1/0/1001004002380180.jpg
Leuk! Jet Boeke is vooral erg bekend van Dikkie Dik. Deze boekjes zijn niet meer in de boekwinkel verkrijgbaar.
Gepost 22 januari 2012 - 15:55
Dit zijn mijn voorleesboeken: http://www.rianvisse...voorleesboeken/
Gepost 22 januari 2012 - 16:19
RianVisser, op 22 januari 2012 - 15:53, zei:
Dat is echt jammer! de verhaaltjes zijn zo leuk!
Ik zag ze liggen toen Yara nog een baby was, voor een prikkie bij de Wibra, ik heb gelijk de hele serie gekocht.
Haar favoriete deel is nu een bladzijde uitgesloopt door haar vriendje, dus we moeten nog even op zoek naar een nieuwe
Gepost 26 januari 2012 - 22:21
Ook ene ijzersterke hit was Dick Bruna, En met name : daan douwe ( de hele familie kent nog de eerste 2 bladzijden uit het hoofd)
Gepost 26 januari 2012 - 23:01
Net als kinderliedjes voor haar zingen als ze op schoot ligt en mij aankijkt. Ze houdt niet op met lachen, zo lief :wub:
Lezen doen we hier iig elke avond.
Moeder van Robert (24 juni 2007) en Myrthe (16 oktober 2011).
Log in
Registreer
Help
Vragen aan professionals