|
Positief opvoeden van Tieners! Gaan we dat Redden?
Gepost 10 september 2011 - 12:51
Daar sta ik dan, een kwartier te vroeg (uiteraard)..
“Mevrouw voor wie komt u"? vraagt een medewerkster van het centrum.” Ik kom voor Babette", "oh nou die is er nog niet".. Of ik thee wil? Ja lekker..
Het is er knus en kleurrijk. In de hoek is een Marokkaans ingericht theehoekje, en waar ik zit is er een tafel met stoelen en een paar boekjes. Niet helemaal op mijn gemak bedenk ik , “hoe ben ik hier terecht gekomen. En kan ik nog weg"? “Nee”, zeg ik streng tegen mezelf, “je bent hier en je blijft tot Babette komt”.
Op de een of andere manier zegt dit me dat het niet helemaal gaat worden wat ik er van verwacht. Ik zit eigenaardig veel te wiebelen op mijn stoel, ik overdenk de soms moeilijke situaties thuis.... en weet dat ik hier ben om iets te leren.
Ik loop op school en zie grote posters met kinderen erop die heel boos zijn, schreeuwen of huilen, erboven staat POSITIEF blijven Renate! Ik heb ze vaker zien hangen en ik ken ze inmiddels allemaal. Als ik dan ook nog eens bij de dokter kom en ik zie daar eenzelfde folder liggen, besef ik, dat ik hier iets mee moet. Vooral dat POSITIEF grijpt me aan, want laten we wel wezen mijn puber is 12 en positief blijven wil ik wel maar als het niet helemaal gaat zoals ik zelf in gedachten heb, blijkt de positiviteit erg ver weg in je systeem te zijn weggezakt.
Goed de folder.. Ja dat zou ik wel willen ja, positief blijven als er een vervelende situatie ontstaat! Ik word doorverwezen naar een website en als ik thuis ben ga ik die met een kop koffie bekijken. Dan zie ik een kopje cursussen.. tot 4 jaar tot 8 jaar.. en jawel een “Tienercursus positief opvoeden”! Ik kan niets anders doen dan meteen een mail schrijven om te vragen of ik mee kan doen! Niet dat wij het zo slecht hebben met onze pubers maar soms sta ik met een mond vol tanden. Tegenover een meid van twaalf kan ik af en toe wel een positief handvat gebruiken.
En dan staat Babette voor me.”Hallo! Jij bent zeker Sjasja"? Kom mee dan gaan we naar een kamer.. oh je hebt al thee zie ik! Mooi, ik moet nog even wat spullen pakken! "Leuk"!!
Word vervolgd..
Gepost 10 september 2011 - 19:23
Sjasja, op 10 september 2011 - 13:51, zei:
Ik weet helemaal waar je het over hebt! Mijn oudste wordt volgende maand 11 jaar....pffffff, ik weet soms ook niet waar ik het zoeken moet.......vreselijk gewoon, die kids van tegenwoordig hebben overal een antwoord op! Ik moet ook maar zo'n cursus gaan zoeken! Ben benieuwd naar je vervolg verhaal! ;)
Gepost 10 september 2011 - 21:01
Weet je wat mij ook opvalt.. maar misschien ben ik daar de enige in.. dat de meiden in deze tijd steeds vroeger gaan puberen, ik weet niet beter van mijzelf dan dat ik niet zo bijdehand was en bijv. toen niet al met jongens bezig was :wub: ..
Ik vind het ook leuk hoor, want die meid heeft soms al opmerkingen daar kunnen wij nog wat van leren :wacko: ! maar af en toe.. dat ze zo lekker over je heen probeert de denderen.. nee dat vind ik wat minder! :boos:
Maar goed op naar de "rasoptimist " :ninja: van de cursus positief opvoeden!
Ik hou je op de hoogte ;)
Sjasja
Gepost 10 september 2011 - 21:03
Sjasja, op 10 september 2011 - 22:01, zei:
Weet je wat mij ook opvalt.. maar misschien ben ik daar de enige in.. dat de meiden in deze tijd steeds vroeger gaan puberen, ik weet niet beter van mijzelf dan dat ik niet zo bijdehand was en bijv. toen niet al met jongens bezig was :wub: ..
Ik vind het ook leuk hoor, want die meid heeft soms al opmerkingen daar kunnen wij nog wat van leren :wacko: ! maar af en toe.. dat ze zo lekker over je heen probeert de denderen.. nee dat vind ik wat minder! :boos:
Maar goed op naar de "rasoptimist " :ninja: van de cursus positief opvoeden!
Ik hou je op de hoogte ;)
Sjasja
Ik vind ook dat de meisjes vroeger gaan puberen. Ze weten ook veel meer en zijn erg nieuwsgierig naar van alles. Dat zullen wij ook wel gehad hebben maar we waren iets minder open. Nu praten ze in groep 6 al over sex en ontwikkelen zich veel sneller, ook lichamelijk. Ze hebben toch 2-3 jaar voorsprong hoor....
Ja, hou me maar op de hoogte, ik ben benieuwd! :)
Gepost 10 september 2011 - 21:12
en het klopt absoluut dan ze sneller ontwikkelen qua lichaam.. mijn dochter heeft het alleen nu al over dat ze te dik is! en zo een situatie vind ik toch moeilijk.. ze is prachtig! (vinden pappa, broertje en ik en iedereen in haar omgeving)
Maar ik heb het met haar besproken omdat ik graag een open relatie wil behouden en dat ik haar in elk geval kan helpen door 'nog gezonder te gaan eten meer water te drinken en meer te bewegen'.. Ik vind het goed, als ze maar tegen me praat.
Soms zit ik wel eens met mijn handen in mijn haar hoor :unsure: , want deze wereld in deze tijd.. ik vind het maar moeilijk voor onze kids :( ..
Basisschool alleen al.. cito's vliegen je om de oren :wacko: .. media (iedereen moet slank zijn en een glad huidje hebben) (en ga dan maar eens vertellen dat alle foto's ge-foto-shopt worden)
Ach, die twee tieners van mij komen er wel daar twijfel ik niet aan ;) .. maar soms denk ik.. pff ze zullen het niet gemakkelijk krijgen..
(en wij ook niet hahahaha :lol: )
Gepost 10 september 2011 - 21:23
Een vriendin haalde een fotoboek te voorschijn van onze eerste vakantie samen, we waren toen 16 en sommigen 15 jaar.
Jeeetje :blink: hoe we er uit zagen :blink: gewoon nog echt kinderen! en wat voelden we ons toen GROOT!! meiden van de wereld haha.
Achteraf waren we echt nog erg jong en wisten nog niks!
De verhalen kwamen over tafel, dat snap je :rolleyes: en gelachen dat we hebben!
Wij waren dus ook echte pubers met puber gedrag (al waren wij toen wel over de 14 jaar)
Ik hoop dat ik tegen die tijd genoeg handvaten heb, ervaring hoe een puber kan zijn weet ik in elk geval :lol:
Sjasja, ik hoop dat je je ervaringen met ons wilt delen, want voor ik het weet zit ik ook in die fase, al wil ik die nog heel ver vooruit duwen ;)
Gepost 10 september 2011 - 21:32
Gepost 10 september 2011 - 21:36
Je hebt ook gelijk, weet je ze doen wel heel groot (en als ouders trap je daar wel eens in, ik althans :blush:) maar ik heb een artikel gelezen waaruit blijkt dat hun hersenen pas met 18 jaar volgroeid zijn en dan pas kunnen beseffen dat als ze een actie doen dat dat ook een gevolg kan hebben.. daarom nemen pubers ook al die risico's..
Ik troost me met het feit dat ik zo goed mogelijk altijd open met ze heb gepraat en dat ze met alles naar mij toe kunnen komen.. nu maar hopen dat ze dat dan ook tijdens hun pubertijd onthouden! (want niks is leukers dan tegen de schenen van je ouders aanschoppen :blij: )..
En trouwens ik troost me ook met het feit, dat ik een puber was, aantal keer ben weggelopen, en zeer dwars was :closedeyes: .. maar nu toch weer een heel goed contact met mijn ouders heb..
Ik hou jullie op de hoogte!!
Sjasja
Gepost 10 september 2011 - 21:37
Klaver, op 10 september 2011 - 21:32, zei:
Gezellig.. je kan niet vroeg genoeg beginnen! :lol:
En de handvaten komen eraan! B)
Sjasja
Gepost 10 september 2011 - 21:55
Nu ben ik gelukkig al weer heel wat jaren "gewoon" :P
Gepost 11 september 2011 - 09:06
paula, op 10 september 2011 - 21:55, zei:
Nu ben ik gelukkig al weer heel wat jaren "gewoon" :P
Hahaha Paula, je moeder heeft gelijk, zo dacht mijn moeder ook waarschijnlijk al heeft ze me dat nooit gezegd..
Ik ben idd ook heel gewoon (ahum..) geworden op het burgelijke af!! :rolleyes:
Gepost 11 september 2011 - 09:12
Gepost 11 september 2011 - 09:26
Ik 'kijk ook al uit' naar de puberteit, maar dat duurt hopelijk nog heeeeeel lang haha! Al heeft ze met haar 2 jaar nu al overal een weerwoord op :lol:
Gepost 11 september 2011 - 09:40
Als je een puber hebt en kleuters. Die kleintjes horen alles en ik heb weleens dat Angelina plotseling Lauren nadoet of zo, dan krijg ik zo'n antwoord uit haar mondje opeens of op dezelfde toon.....maar gelukkig is dit niet zo heel vaak. Ik doe erg mijn best dat brutale in de hand te houden bij Lauren zodat het o.a. niet overslaat op de kleintjes!
Wat Angelina bijv. al overgenomen heeft is het weglopen naar haar kamer als ze boos is. Dat doet Lauren ook. En soms zie ik het ook bij Angelina, dat is echt heel raaaaaar! :unsure:
Gepost 11 september 2011 - 11:58
My Stick Family from WiddlyTinks.com
Gepost 11 september 2011 - 13:24
Martica, op 11 september 2011 - 09:40, zei:
Als je een puber hebt en kleuters. Die kleintjes horen alles en ik heb weleens dat Angelina plotseling Lauren nadoet of zo, dan krijg ik zo'n antwoord uit haar mondje opeens of op dezelfde toon.....maar gelukkig is dit niet zo heel vaak. Ik doe erg mijn best dat brutale in de hand te houden bij Lauren zodat het o.a. niet overslaat op de kleintjes!
Wat Angelina bijv. al overgenomen heeft is het weglopen naar haar kamer als ze boos is. Dat doet Lauren ook. En soms zie ik het ook bij Angelina, dat is echt heel raaaaaar! :unsure:
Dat klopt ja! zo heb ik er nog iet overnagedacht! dat gebeurd dus ook! bij mijn vriendin bijvoorbeeld.. die heeft een dochter van 10 en een dochter van 21.. nu heeft zij dan weer het gevaar dat die meid van 21 mijn vriendin gaat vertellen hoe zij haar zusje (10) op moet voeden!?!
In elke leeftijd zullen er idd wel situaties zijn ja, bij de mijne is dat die kibbel ruzie's (om niks) om gek van te worden! :(
Gelukig hebben wij Mamma's een bijzonder goed uithoudingsvermogen B) (meestal gekregen van de man des huizes :hmmz: ) dus dames we doen het hartstikke goed!! :wub:
Gepost 11 september 2011 - 13:28
Yvje, op 11 september 2011 - 09:12, zei:
Haha altijd leuk die bemoeienissen! :boos: , hebben jullie ook van die luistervinkjes :blink: ? Dat als je met de ene even een (zinnig denk wij dan) gesprek wil voeren.. dat de andere achter de deur verscholen zit :P ?
Haha luisteren doen ze niet maar ze kunnen wel alles horen wat zij willen :rolleyes: !
Gepost 11 september 2011 - 13:31
Daisy, op 11 september 2011 - 09:26, zei:
Ik 'kijk ook al uit' naar de puberteit, maar dat duurt hopelijk nog heeeeeel lang haha! Al heeft ze met haar 2 jaar nu al overal een weerwoord op :lol:
Oh ja! zit ze ook al in haar 'Nee' fase ? hahaha ja de peuterpubertijd noemen ze dan toch -_- ? die's ook pittig die periode!
Log in
Registreer
Help
Columns, Blogs en Mijn Verhaal