|
ADHD en gewicht hoezo overgewicht bij kinderen in Nederland?
Gepost 21 januari 2011 - 14:02
Momenteel weegt hij iets meer dan 33 kg! Met een bmi van 13.4 zit hij ver onder de grens.
Tel daarbij op dat hij altijd bleek ziet, zelfs grauw, en je ziet een lang mager jochie dat er uit ziet of hij dood- en doodziek is. Maar hij is nooit ziek. Op het sporadische griepje na mankeert hij niets. Denken we.....
Toen ik van iemand hoorde dat haar dochter bijvoeding nodig had, terwijl het meisje bijna 12 kilo zwaarder is dan mijn zoon bij dezelfde lengte ging ik me toch eens achter de oren krabben en heb ik besloten een afspraak te maken bij de HA. Behalve zijn lage gewicht bespreken wil ik hem ook maar eens laten testen op ijzer en b12. Je weet tenslotte maar nooit.
Tegelijkertijd bedenk ik me dan dat ik zelf vroeger ook graatje mager was en ook zijn vader nou niet bepaald dik genoemd kon worden. Maar..... wij waren ook kleintjes bij onze geboorte terwijl zoonlief als 9-ponder ter wereld kwam.
Ook zijn zus was mager als meisje, maar zij ging de breedte in toen de puberteit zijn intrede deed en is inmiddels zelfs te dik.
Als ik om me heen kijk zie ik het vaker. ADHD'ertjes met een laag gewicht..... mijn neefje is ook een draadnagel.
Natuurlijk is de eerste reactie van velen dat dat door de medicijnen komt. Ritalin en aanverwante staan nou eenmaal bekend om de eetlust-remmende werking. Maar ook als hij geen pillen slikt komt hij niet aan. Zou het dan toch te maken hebben met zijn snelle verbranding? Heeft zijn schildklier ook ADHD?
En zo ben je als ouder wéér bezig je schuldig te voelen...... moet ik hem geen medicatie meer geven? Zou hij dan wat aankomen als ik het langer volhoudt? Maar hoe gaat ie dat dan op school doen? Hij heeft met pillen al het concentratievermogen van een gemiddelde garnaal. Zonder zet zijn concentratieboog zich om naar een concentratiekuiltje... (zeg maar krater) en dan kan je iq nog zo hoog zijn, als je het niet kunt opbrengen om langer dan 10 seconden ergens je aandacht bij te houden dan houdt het echt op......
Kortom.... het is reuze fijn om moeder van een ADHD'er te zijn.... al is het maar omdat al die zorgen mijn eigen eetlust aardig remmen
Gepost 21 januari 2011 - 14:43
Die zoon van mij is ook graatmager en eet ook niet erg veel ( als ik het met vriendjes vergelijk). Waar het natuurlijk om gaat is voelt het kind zich lekker? Of weerspiegelt dat doodvermoeide uiterlijk ook een vermoeid innerlijk ?
Gepost 21 januari 2011 - 14:56
Gepost 21 januari 2011 - 15:40
Mijn zoon is ook erg mager en maakt een vermoeide indruk, hij slaapt zelfs nog tussen de middag. Ik heb nog nooit gehoord dat adhd voor een lager gewicht zorgt. Aan de andere kant heb ik zelf nog nooit een 'dikke' adhd-er gezien.
Gepost 21 januari 2011 - 18:10
Wanneer krijg je de uitslag?
Toen ik Gj leerde kennen (en hij dus medicijnen had) vond ik hem ook tegen het magere aan.. Heel smal koppie met hele duidelijke kaaklijnen enz.
Toen hij gestopt is met medicijnen kwam hij kilo's aan, zeker 15.. Hij heeft een klein buikje, maar is zeker niet te dik of mollig.. Z'n Bmi is 25 op dit moment.. Dat is precies goed geloof ik?
Hij zit nu net 2 week weer aan de medicijnen dus ik ben benieuwd wat dat voor zn gewicht gaat betekenen..
Gepost 21 januari 2011 - 19:37
Gepost 21 januari 2011 - 20:17
Gepost 21 januari 2011 - 21:13
Gepost 21 januari 2011 - 22:56
moet er wel bij zeggen die heeft er nooit medicatie voor genomen hij is nu 14
zijn lengte 168 en weegt als ik het goed had op dit moment 98 kilo
Gepost 26 januari 2011 - 09:30
Er wordt gekeken o.a. naar suiker, schildklier, ijzer en b12.
Ik had gevraagd of het zinvol is om hem dagelijks een blikje bijvoeding te geven maar dat vond ze een slecht idee. Hij moet "gewoon" meer gaan eten. Bijvoeding is de laatste stap voor sondevoeding en daar geef je volgens haar een verkeerd signaal mee af.
Zoonlief moet ipv 2 boterhammen nu 4 boterhammen gaan eten tussen de middag. Dat mag hij best verdelen, dus ook eentje na school.
Ze heeft zijn bloeddruk nogmaals gemeten en zijn hartslag. Ze vond zijn bloeddruk nogal lag (bovendruk van 86) en zijn hartslag aan de hoge kant (91) maar aangezien hij er geen last van lijkt te hebben wordt daar vooralsnog geen actie op ondernomen.
De weegschaal bij de HA kwam maar net boven de 32 uit.......
Gepost 26 januari 2011 - 09:49
Succes met de onderzoeken.
Gepost 26 januari 2011 - 12:47
Gepost 08 november 2011 - 23:40
Zijn eetpatroon heeft wel een soort dieptepunt bereikt...... afgelopen weekend ontdekte ik (tijdens het schoonmaken van zijn kamer, wat hij zelf zo geweldig goed kan....) 13 (!!!!!) pakjes brood.... hij heeft bijna 2 weken niet gegeten op school.
Gepost 05 februari 2012 - 09:43
Bloeddruk prima, hartslag prima, lengte prima...... gewicht nog steeds ver beneden peil.
Onze draadnagel wordt volgende week 14 jaar.....is 1.66 m en weegt 39,7 kg.
Waarop hij zelf heel trots aangaf, ik ben wel veel aangekomen he..........
Gepost 04 april 2012 - 11:40
Ik heb haar welkom geheten in mijn wereld... dit is zijn winterkleur.... nee hoor hij is kerngezond, mager en een slechte eter... maar verder prima gezond ....
Dat ging ze even aan zijn andere docenten melden, blijkbaar waren er al meer die hun zorgen hadden geuit n.a.v. zijn bleke smoeltje
Log in
Registreer
Help
Kindjes net even anders