|
Montessori-onderwijs
Gepost 19 mei 2010 - 08:47
Nu wij gaan verhuizen ben ik aan het kijken naar scholen in de nieuwe omgeving.
Daaronder zitten ook een aantal montessori-scholen. Deze wil ik niet meteen afschrijven, vandaar dat ik benieuwd ben naar andere meningen en/of ervaringen van jullie. Ik ben er niet erg bekend mee, vandaar....Ik ben namelijk erg geïnteresseerd in één van de scholen, website ziet er erg leuk uit, ook van wat ik gelezen heb en ik wil binnenkort eens langs de school gaan.
Waar ik ook graag meer van wil weten is hoe de overstap is voor een kind dat van regulier onderwijs naar het montessori-onderwijs gaat. Op internet lees ik veel positieve verhalen maar wil toch meer weten.
Gepost 19 mei 2010 - 09:04
Heeft het veel structuur en leiding nodig of niet
Zeker bij een overstap lijkt me dat belangrijk... zit je al vanaf groep 1 op een montessori school dan groei je er mee op
Kijken kan je altijd doen toch, heb je er in ieder geval een beeld bij
mama van Nikki (12-11-2004)
Gepost 19 mei 2010 - 09:28
Het knappe van Noa's school vind ik dat ze zelf mag kiezen wat ze doen wil, maar daar op heel subtiele wijze ook zeker in gestuurd wordt. Het is dus niet zo dat ze in groep 6 bijvoorbeeld nog niet kunnen lezen of zo, daar wordt echt wel op gelet. Maar Noa is bijv. heel erg geïnteresseerd in cijfers en die rekent dus heel veel.
Wat mij de allereerste keer opviel dat ik daar was (en nu nog) is de rust. Er lopen wel kinderen door de school, of er zitten groepjes in de gang of zelfs op het schoolplein, maar er wordt gewerkt en rustig gewerkt.
Ik hoef in ieder geval niet te twijfelen waar Shefali naartoe gaat :)
Gepost 19 mei 2010 - 09:42
eschre, op 19-05-2010 10:28, zei:
Fijn te horen dat het zo goed gaat met Noa op school en dat je er tevreden bent. :)
Heb je nooit meegemaakt dat er een nieuw kind op school kwam dat van regulier onderwijs kwam? Of misschien verhalen over de overgang gehoord? Of misschien iemand anders hier op het forum ervaringen?
Ik ken alleen de site van de onderwijs-inspectie, weet niet of je die bedoelt Eschre?
Gepost 19 mei 2010 - 09:47
sangirl, op 19-05-2010 10:42, zei:
Heb je nooit meegemaakt dat er een nieuw kind op school kwam dat van regulier onderwijs kwam? Of misschien verhalen over de overgang gehoord? Of misschien iemand anders hier op het forum ervaringen?
Ik ken alleen de site van de onderwijs-inspectie, weet niet of je die bedoelt Eschre?
Nee, nog geen overstapverhalen gehoord, Nu komt dat op een kleuterschool denk ik ook nog niet zoveel voor. Ik zou denk ik gewoon eens kennis gaan maken en aan de directie vragen of overstappen een beetje soepel kan.
Ja, zal idd de site van de onderwijsinspectie wel zijn.
Gepost 23 mei 2010 - 14:47
kan je de ervaringen van tegenwoordig niet vertellen
maar ik ben nu 23 jaar en ik heb zelf altijd op een montessori school gezeten. en heb dit altijd als erg fijn en prettig ervaren
ik denk wel dat het aan je kindje ligt of hij zij hier geschikt voor is. je moet best wel zelfstandig zijn
mijn nichtje gaat nu ook naar dezelfde montessorischool.. en het gaat super met haar mijn zus is ook erg tevreden!
maar ik zou zeggen.. vraag een rondleiding aan dan kun je alvast sfeer proeven en een eerste indruk krijgen
succes met je keuze! :)
Gepost 16 oktober 2010 - 16:44
Felice
Gepost 16 oktober 2010 - 16:58
Felice, op 16 oktober 2010 - 17:44, zei:
Felice
Wij zijn uiteindelijk trouwens niet voor een montessori school gegaan. Na de zomer is Lauren op een school begonnen met 'gewoon' onderwijs, dat was zij ook al gewend. Het gaat overigens prima op de nieuwe school, ze had meteen al vriendinnetjes en kan het onderwijs prima volgen. Het is een leuke school, een groot verschil met haar oude school! :)
Gepost 16 oktober 2010 - 18:10
Felice, op 16 oktober 2010 - 17:44, zei:
Felice
De ene montessori is idd zeker de andere niet. Maar dat is met alle scholen wel zo.
Gepost 15 december 2011 - 15:43
Maar nu ben ik momenteel alleen niet tevreden, vooral niet over zijn juf.
kreeg van de week ook een nieuwsbrief, inspectie was geweest en 3 hele belangrijke punten waren niet goed naar voren gekomen.
Wil binnenkort dus weer eens een gesprek aan gaan.
Gepost 30 december 2011 - 23:34
Kimmieco, op 15 december 2011 - 15:43, zei:
Maar nu ben ik momenteel alleen niet tevreden, vooral niet over zijn juf.
kreeg van de week ook een nieuwsbrief, inspectie was geweest en 3 hele belangrijke punten waren niet goed naar voren gekomen.
Wil binnenkort dus weer eens een gesprek aan gaan.
heb je inmiddels al een gesprek gehad? of heb je een gesprek in de planning staan...? en wat waren de punten die niet goed waren?
My Stick Family from WiddlyTinks.com
Gepost 09 januari 2012 - 14:51
enkele punten die slecht zijn:
* uitleg geven aan de kinderen over de leerstof
* het afstemmen tussen de leerlingen (ene kind heeft meer hulp nodig dan het andere)
* de procedures van het volgen van de prestaties en de ontwikkelingen van een kind.
* het analyseren van de voortgang en de ontwikkeling van het kind
* het signaleren van extra zorg voor een kind
* bepalen welke zorg het kind nodig zou hebben
* evaluatie over de zorg van de kinderen
* het jaarlijks evalueren over de kinderen
* het verantwoorden naar belanghebbenden over de onderwijskwaliteit
de tussentijdse resultaten voor technisch lezen in groep 3 en 4, wiskunde en rekenen in groep 4 en 6 en begrijpend lezen in groep 6 zijn allemaal onvoldoende (en dan moeten jullie weten dat mijn zoon extra werk mee naar huis krijgt omdat hij achter zou lopen... ja daaag!)
Ik loop dus al een tijdje met een rot gevoel over deze school en heb dit ook kenbaar gemaakt bij de juf en de directrice. Zo kregen wij van onze zoon een raport mee naar huis, voor het weekend, en daar stond door de juf geschreven "ik maak mij grote zorgen om Dylan"... als ouder schrik je je dan kapot want nooit hoor je iets slechts en ineens dit?! ben daar ook duidelijk in geweest naar de juf toe, dat ze ook een telefoon heeft en kan bellen voor een afspraak tussentijds want ik wil graag weten als er iets zou zijn met mijn kind. Achteraf bleek er eigenlijk niks mis te zijn... zucht.
Verder kregen wij ineens te horen dat onze zoon problemen zou hebben met het maken van contact met andere kinderen... en dat terwijl de vriendjes hier elke dag aan de deur staan en mijn zoon elke dag buiten speelt en op school ook met die vriendjes speelt.
ook zou hij op fysiotherapie moeten want hij zou geen pen goed kunnen vasthouden.... enzv enzv enzv.
er is niks mis met mijn zoon, maar wel met zijn juf.
een nieuw gesprek hebben we dan nog niet gehad (morgen weer 1e schooldag) maar die komt er zeker, vooral nu ik zwart op wit het bewijs heb dat de school achterblijft in de begeleiding en onderwijs.
Gepost 09 januari 2012 - 17:53
Misschien wel gelijk drastisch hoor maar wilde het toch ff vragen: is een andere school een optie?
De basisschool waar Milene op zit was 5 jaar geleden heel slecht.. vele ouders hebben hun kids daar v anaf gehaald.. daarna heeft de school een reorganisatie gehad.. nieuw bestuur, nieuw beleid, nieuwe methodes en nieuwe leerkrachten..
My Stick Family from WiddlyTinks.com
Gepost 09 januari 2012 - 19:48
Gepost 09 januari 2012 - 20:08
Log in
Registreer
Help
Kind van 6 tot 12 jaar