|
Helpp! Rusteloze Benen
Gepost 03 mei 2009 - 23:26
de laatste weken heb ik dagelijks last van rusteloze benen (RLS). in het begin viel het wel mee maar
het word steeds erger, zo erg dat ik weinig nachtrust heb. ben er mee naar de ha geweest en bloed laten prikken
ijzer tekort kan nl. een oorzaak zijn. er was nog geen tekort maar zat op t randje, heb nu ijzer tablet gekregen, hopend dat
t minder word. maar nu zit ik er nog mee.
zodra ik naar bed ga krijg ik de tinteling en drang om mijn benen te bewegen. heb vanalles al geprobeerd; koud en warm op mijn
kuiten, lopen, massage, niets helpt!!! :(
wat is rls: Het Restless Legs Syndroom is een aandoening van het zenuwstelsel. het syndroom is het beste te herkennen door een vervelend gevoel in de benen, waardoor u de onweerstaanbare aandrang voelt om te bewegen. Als u over uw benen wrijft, opstaat of gaat lopen, dan verdwijnt het nare gevoel. Maar als u gaat zitten of liggen komt het vaak weer terug. Restless legs komen vaak voor tijdens de zwangerschap. De doorbloeding van de kuiten of een gebrek aan ijzer kan hiervan de oorzaak zijn. Heel vervelend, zeker als het de nachtrust verstoort en u zich overdag niet fit voelt.
WIE HEEFT VOOR MIJ DE GOUDEN TIP!!!!!!! IK WORD GEK!!!!
sorry voor het lange verhaal maar moet t even kwijt
Gepost 04 mei 2009 - 05:48
Helaas heb ik ook RLS, is in mijn familie echt een erfelijk verhaal, alle vrouwen hebben het, de genetische factor wordt nog onderzocht, zowiezo is er nog niet heel veel bekend over RSL. Ik weet hoe je je voelt, je wordt er op den duur echt helemaal kriegel van!!
Voor mijn zwangerschap had ik het af en toe, tijdens mijn zwangerschap constant en helaas nu vier maanden na de geboorte van mijn dochter heb ik er nog steeds bijna dagelijks last van (sorry, is niet echt wat je wilt horen nu natuurlijk).
Er zijn inmiddels medicijnen die helpen, maar deze moet je continu slikken en van mijn moeder weet ik dat het effect al vrij snel afneemt waardoor je de dosis moet verhogen. Tijdens de zwangerschap is dit overigens geen optie.
Bij mij helpt zwemmen iets en 's nachts lig ik in een onmogelijke houding die wel echt helpt. Op de zij, onderste been helemaal gestrekt en bovenste been helemaal opgetrokken, ook toen ik zwanger was sliep ik zo. Verder helpt smeren met gel van weleda voor vermoeide benen soms (ben even de naam kwijt, maar iedere apotheek verkoopt het). Eerlijk gezegd is er niets dat echt helpt, behalve dan bewegen tot je er bij neervalt.
Inmiddels is een van mijn tantes van het probleem verlost, die heeft accupunctuur erop losgelaten, weet niet of dat tijdens de zwangerschap mag/kan, maar ik zal je het adres zowiezo later doorgeven.
Hoop trouwens dat de ijzertabletten zullen helpen en dat je niet teveel verstopt ervan zal raken!
Heel veel succes en hou je taai!
Groetjes,
Michelle
mama van Jenna, geboren op 26-12-2008
Gepost 04 mei 2009 - 06:53
Gepost 04 mei 2009 - 07:00
Nou heb ik haar hierover ongeveer een jaar geleden gesproken, dus misschien is er in de tussentijd iets veranderd, als ik haar zie zal ik het vragen...
Gepost 04 mei 2009 - 10:59
Ik wist niet dat het door een ijzer tekort zou kunnen komen :unsure: ben er eigenlijk ook nog nooit mee naar de HA geweest.
Oja, mijn zus heeft het trouwens ook :hmmz:
Gepost 04 mei 2009 - 11:45
Gepost 17 december 2011 - 12:04
Gepost 17 december 2011 - 22:17
Gepost 12 januari 2012 - 14:37
Gepost 12 januari 2012 - 17:55
Gepost 12 januari 2012 - 22:08
Felice, op 12 januari 2012 - 15:37, zei:
Vreselijk he, ik heb het bijna iedere avond :wacko: Ik moet dan mijn benen bewegen anders krijg ik een heel gek gevoel. Heb het vooral als ik erg moe ben.
Gepost 28 maart 2012 - 19:42
Ijzertekort kan het NIET zijn, magnesium wel inderdaad. Zit in behoorlijk veel eten zoals spinazie en pijnboompitten. Gewoon even een kwestie van goed googlen. Ben er zelf alleen nooit achter gekomen in welke hoeveelheid je het dan in moet nemen, maar dit zal vast ook te vinden zijn.
Verder zijn 'simpele' middeltjes voetreflexologie en de volgende rare tip schijnt ook echt te helpen: leg een stuk zeep bij je voeten in bed!
Ook is het heel belangrijk dat je niet je benen over elkaar slaat als je gaat zitten, voldoende bewegingsruimte voor je benen creeert en altijd in je eigen tempo loopt.
Wat overigens ook niet waar is, maar vaak wel beweerd wordt (zelfs soms door deskundigen), is dat als je last hebt van RLS, dit dagelijks voor komt.
Ik slik zelf als het nodig is Pramipexol. Dit is echt een paardenmiddel wat ook wel gebruikt wordt in een vergevorderd stadium van Parkinson.
Aangezien het dus een hevig middel is, gok ik dat het niet geschikt is voor mensen die zwanger willen worden of zwanger zijn, maar dit zou je natuurlijk aan een deskundige na kunnen vragen (of als ik zin had gehad, had ik het voor je opgezocht ;))
Groetjes Smurfie
Gepost 28 maart 2012 - 20:37
Bij ons op de kliniek hebben we best wat patiënten die binnenkomen met RLS.
Dit onderzoek wordt (met een verwijsbrief van de huisarts) vergoedt vanuit het basispakket. Je kan dus altijd eens langs!
Log in
Registreer
Help
Zwangerschap